Nu het nog kan: partijen spenderen tonnen extra aan advertenties op Facebook en Instagram

Nog een paar dagen, en dan kunnen politieke partijen niet meer adverteren op sociale media. Dus trekken sommige partijen de portemonnee nu het nog kan. Wat blijkt? Er wordt twee keer zoveel uitgegeven als bij de vorige verkiezingen.
In de periode van het begin van de campagne tot 29 september, precies een maand voor de verkiezingen, gaven partijen ruim 410.000 euro uit aan advertenties bij Meta (Facebook en Instagram) en Google (waaronder YouTube).
Een stuk meer dan bij de vorige Tweede Kamerverkiezingen: toen werd in dezelfde periode 194.000 euro uitgegeven. at blijkt uit cijfers die worden bijgehouden door Who Targets Me, een onderzoeksproject van onder meer de Universiteit van Amsterdam.
In totaal bedroegen de socialmedia-budgetten bij de verkiezingen in 2023 ruim 2,5 miljoen euro. De uitgaven liepen kort voor de verkiezingen flink op: de helft van dat bedrag werd in de laatste week voor de verkiezingen uitgegeven.
Advertenties niet toegelaten
Dat is dit jaar geen optie. Vanaf maandag 6 oktober worden politieke advertenties bij Meta niet meer toegelaten, Google staat ze nu al niet meer toe. Dat doen de platforms als reactie op nieuwe Europese regels die bedoeld zijn om manipulatie van verkiezingen tegen te gaan.
Die regels leggen strenge eisen op aan platforms die dit soort advertenties vertonen, waarop Google en Meta bekendmaakten dan maar helemaal geen politieke advertenties meer toe te staan.
Middenin de campagne
Per toeval gebeurt dat precies middenin de campagne voor de Nederlandse verkiezingen, die op 29 oktober gehouden worden. Vooral kleinere partijen vrezen dat zij zonder advertenties op sociale media potentiële stemmers moeilijker kunnen bereiken.
In de afgelopen weken steekt één partij met kop en schouders boven de anderen uit als het om het advertentiebudget op sociale media gaat: Forum voor Democratie. Die partij gaf sinds het begin van de campagne ruim 135.000 euro uit.
Zowel posts van de partij als posts van oprichter Thierry Baudet worden massaal gepromoot. Ter vergelijking: in dezelfde periode vorig jaar gaf FvD slechts 10.000 euro uit.
Op afstand volgt D66, dat bijna 85.000 euro spendeerde. Daarachter volgen het CDA en de SP die elk zo'n 40.000 euro uitgaven. Opvallend is dat sommige partijen juist mínder uitgeven aan social advertenties, zoals GroenLinks-PvdA en Volt.

Partijen zeiden eerder tegen RTL Nieuws dat zij nog nadenken hoe ze het wegvallen van sociale media-advertenties gaan opvangen. De verwachting is dat ze meer op andere manieren zullen adverteren, zoals met krantenadvertenties, televisiespotjes en (digitale) posters op straat.
Ook een belangrijk onderdeel van de campagne: de Stemwijzer. Deze week kwam-ie online, en vulden lijsttrekkers hem zelf ook in.
