Heineken reorganiseert Amsterdams hoofdkantoor, nog eens 400 banen geraakt

Bierbrouwer Heineken gaat reorganiseren in Nederland. Dit betekent dat 400 banen op het internationale hoofdkantoor in Amsterdam geraakt worden. Deze komen volgens Heineken nog bovenop de 200 IT-banen die sinds oktober vorig jaar 'in transformatie' zijn.
Van de meer dan 80.000 werknemers bij Heineken werken er 3.700 in Nederland. Iets minder dan de helft daarvan werkt op het hoofdkantoor in Amsterdam. "De veranderingen op het hoofdkantoor maken deel uit van bredere initiatieven om een wendbaardere, eenvoudigere en meer verbonden organisatie te creëren, gericht op groei en innovatie", meldt het bedrijf in een persbericht.
Meer impact
Heineken wil een slag maken op het gebied van digitalisering, wat ten koste gaat van het internationale hoofdkantoor in Amsterdam (niet te verwarren met hoofdkantoor van Heineken Nederland in Leiden), wat meer een 'strategisch centrum' wordt. Een deel van de 400 banen bestaat uit functies die komen te vervallen; de overige banen worden overgeheveld naaar een andere afdeling.
"We erkennen de impact die deze veranderingen op onze mensen kunnen hebben", zegt Heineken-directeur Dolf van den Brink. "En zijn vastbesloten hen met zorg en respect te ondersteunen tijdens deze transitie. Met een sterkere, eenvoudigere en wendbaardere organisatie zijn we goed gepositioneerd om nieuwe groeikansen en innovatie te benutten."
Reactie vakbonden
Vakbonden De Unie en MHP Heineken zeggen tegen persbureau ANP de reorganisatie te betreuren. Ze zijn niet verbaasd dat er opnieuw in de kosten wordt gesneden. "De verkopen in een aantal markten van het concern staan onder druk. En de belangen van de aandeelhouders wegen zwaar bij Heineken. Het personeel voelt van beide aspecten de constante druk", stelt De Unie.
"De Unie en de MHP Heineken kunnen zich niet aan de indruk onttrekken dat de lage beurskoers hier ook mee te maken heeft." De Unie gaat er "alles aan doen" om personeel dat zijn baan verliest, zo goed mogelijk te ondersteunen. Volgens de bond ligt er een "goed sociaal plan tot midden 2026."
Bier is er de afgelopen jaren niet goedkoper op geworden. In de video hieronder wordt uitgelegd wat voor gevolgen dat heeft voor de horeca:
