Tekorten dreigen

Crisisteams aan de slag bij Volkswagen en BMW om chiprel bij Nijmeegs Nexperia

Door Suzanne Blotenburg··Aangepast:
© ANPCrisisteams aan de slag bij Volkswagen en BMW om chiprel bij Nijmeegs Nexperia
RTL

Autofabrikanten vrezen dat hun productie stilvalt door een tekort aan chips van Nexperia. Het Nijmeegse bedrijf is onderdeel van een politiek steekspel tussen Nederland en China. Bij Volkswagen en BMW zijn inmiddels crisisteams aan het werk gezet. Ook Amerikaanse automakers slaan alarm. Het kabinet hoopt ondertussen op een oplossing in het geschil.

Is de ene chipcrisis, die ontstond tijdens de coronapandemie, nog maar nauwelijks overwonnen, staat de volgende alweer voor de deur, schrijft de Duitse krant Frankfurter Allgemeine

Na het recente ingrijpen van de Nederlandse overheid bij de Nijmeegse chipmaker Nexperia - en de reactie daarop van de Chinese overheid - vreest de auto-industrie opnieuw voor tekorten aan chips. Die zijn broodnodig voor de productie en daarmee dreigt het stilvallen van fabrieken.

Het Nijmeegse Nexperia maakt naast chips voor auto’s ook chips voor consumentenelektronica. Maar de export daarvan is aan banden gelegd.

Nederlands chipbedrijf Nexperia mag van China geen chips meer exporteren
Lees ook

Nederlands chipbedrijf Nexperia mag van China geen chips meer exporteren

De brancheorganisatie van Europese autobouwers, ACEA, liet eerder deze week al weten zich ernstig zorgen te maken. Nu blijkt dat bij onder meer Volkswagen en BMW crisisteams zijn aangesteld. Volgens schattingen van de autobranche, waar de Frankfurtse krant over schrijft, liggen er nog voorraden voor vier tot zes weken. 

Is er tegen die tijd geen oplossing gevonden, dan moeten de bedrijven op rantsoen en zullen minder auto's van de band af rollen. "Er dreigt stilstand in grote delen van de wereldwijde auto-industrie en andere industrietakken", zegt Wolfgang Weber, voorzitter van de Duitse branchevereniging voor de elektroindustrie, tegen de Duitse krant.

Geen levering

Ondertussen slaat ook de Amerikaanse brancheclub voor automakers alarm over het dreigende stilvallen. De Alliance for Automotive Innovation (AAI), die grote wereldwijde autofabrikanten vertegenwoordigt, zoals General Motors, Ford, Volkswagen en Toyota, dringt aan op een snelle oplossing van het conflict.

Autofabrikanten en hun leveranciers hebben inmiddels bericht gekregen van Nexperia dat de levering van chips niet langer gegarandeerd is.

Controle

Deze week werd bekend dat de Nederlandse overheid keihard heeft ingegrepen bij Nexperia. Het ministerie van Economische Zaken heeft de controle overgenomen, omdat de vrees bestaat dat Nexperia technologie en kennis doorsluist naar China. Daarvoor werd een niet eerder ingeroepen wet gebruikt.

De Chinese topman van het bedrijf is door de Ondernemingskamer uit zijn functie gezet. En Nexperia, in handen van het Chinese Wingtech, mag een jaar lang geen grote beslissingen nemen.

Tot woede van China, dat Nexperia een exportverbod oplegde. Het bedrijf mag geen chips meer uitvoeren die het in China zelf heeft gemaakt, wat neer komt op zo'n 10 procent van de wereldwijde productie. 

Volgens demissionair minister Vincent Karremans van Economische Zaken werd dat verbod opgelegd op basis van 'verkeerde aannames', zo zegt hij vrijdag voor aanvang van de ministerraad.

Amerikaanse druk

China gaat er volgens hem ten onrechte van uit dat Nederland onder Amerikaanse druk heeft gehandeld. De VS vreest namelijk dat China de Amerikanen op technologisch, en daarmee militair, terrein zal overvleugelen. Wingtech kwam daarom eind vorig jaar op een al zwarte lijst te staan. Amerikaanse bedrijven kunnen niet zomaar handelen met het Chinese bedrijf.

Karremans zegt in gesprek te zijn met de Chinese autoriteiten voor een oplossing, daarover is hij 'optimistisch'. In onderstaande video zie je het hele gesprek met de demissionaire minister over Nexperia.

Lees meer over
Vincent KarremansNexperiaHalfgeleidersHandelsoorlogExportAutoAuto-industrieChinaNijmegenVerenigde Staten