Atlas-browser van OpenAI moet Chrome van de troon stoten

Een webbrowser bomvol AI, die zelfs vóór je kan winkelen. Daarmee bindt ChatGPT-bouwer OpenAI de strijd aan met hun grote concurrent Google. De browser, die ChatGPT Atlas heet, is vandaag gelanceerd.
Open je de nieuwe browser, dan ben je meteen aan het chatten met AI-bot ChatGPT. Bij elke website die je bezoekt komt er met een druk op de knop een chatvenster in beeld, waar je vragen aan kunt stellen over de site die je aan het lezen bent. En zit je op een webshop, dan kan Atlas zelfs je mandje voor je vullen.
Een paar voorbeelden: je leest een artikel van RTL Z en wil een samenvatting in drie punten? Vraag het simpelweg aan AI. Of ben je een fietsvakantie aan het plannen? Laat de browser de benodigdheden voor je bij elkaar te zoeken op de site van een sportwinkel, en voor je het weet heb je een winkelmandje gevuld met fietstassen, een bidon, lampjes en een helm.
Onmisbaar maken
OpenAI heeft twee belangrijke redenen om een eigen webbrowser te lanceren. Ten eerste wil het bedrijf zichzelf onmisbaar maken in het leven van gebruikers, want hoe meer je gewend bent naar ChatGPT te grijpen, hoe groter de kans dat je die site blijft gebruiken.
Daarnaast biedt een eigen browser het bedrijf de kans om waardevolle data te verzamelen over hun gebruikers. Bijvoorbeeld over de vragen die ze hebben en de sites die ze bezoeken. Zo kan OpenAI zijn producten steeds blijven verbeteren en antwoorden geven die steeds verder op gebruikers zijn toegespitst.
Weg van Chrome
Met de nieuwe mogelijkheden probeert OpenAI zoveel mogelijk gebruikers naar hun eigen webbrowser te lokken en vooral: weg van browser Chrome, eigendom van Google. Die zoekmachinegigant is een van de belangrijkste concurrenten van OpenAI. Chrome is de meestgebruikte browser ter wereld, met miljarden gebruikers en een marktaandeel van zo'n 65 procent.
ChatGPT Atlas heeft veel weg van andere browsers (zoals Chrome), maar heeft dus ook een ingebouwde chatfunctie aan boord.
Google zag de stap van OpenAI wel aankomen en bouwt ook zijn eigen AI-mogelijkheden in rap tempo uit. Zo zit er sinds vorige week een 'AI'-tab in de zoekmachine, waarbij je meteen in een gesprek met hún chatbot Gemini terechtkomt. En ook in de Chrome-browser komen steeds meer AI-functies terecht.
Gigantische achterstand
Wie de strijdt gaat winnen, is de grote vraag, maar duidelijk is wel dat OpenAI een gigantische achterstand in te halen heeft. Gebruikers switchen niet snel van browser of zoekmachine als ze er eenmaal aan gewend zijn. De grote vraag is of de nieuwe features van Atlas handig genoeg zijn om grote groepen gebruikers te overtuigen tóch over te stappen.
De browser is sinds vandaag beschikbaar voor Mac-computers en wordt binnenkort ook gelanceerd voor Windows en mobiele telefoons.
Kijk je in die browser naar een film of serie? Misschien zit daar in de toekomst wel een AI-actrice in. Dat zie je in deze video:

