Na 5 jaar

Snellere bezorging, breder aanbod: stoot Amazon Bol van de troon?

Door RTL Z··Aangepast:
© ANP FotoSnellere bezorging, breder aanbod: stoot Amazon Bol van de troon?
RTL

De Amerikaanse webwinkelreus Amazon wil de komende jaren ruim 1 miljard euro investeren in de Nederlandse tak. Wat doet dat met de verhoudingen op de webwinkelmarkt, waar Bol nu nog heer en meester is? "Amazon en Bol is eigenlijk appels met peren vergelijken."

Amazon startte in 2020 met het veroveren van de Nederlandse markt. Meer dan 100 miljoen producten bood de site aan bij de start. Consumenten konden een Prime-abonnement (streaming én bezorging in één) afsluiten tegen een veel lagere prijs dan in andere landen. Kenners verwachtten bovendien een 'ongeëvenaarde' snelle levering en scherpe prijzen.

Top 10 Nederlandse webwinkels

Inmiddels zijn we ruim vijf jaar verder. Via Amazon verkopen zo'n 4500 Nederlandse mkb'ers hun producten, ook aan de buitenlandse markt. Zij zijn samen goed voor meer dan 60 procent van het aanbod op Amazon.nl. Net als grote concurrent Bol verkoopt Amazon verder ook eigen producten.

De aanpak heeft de webwinkelgigant geen windeieren gelegd. Amazon heeft zich met een sneltreinvaart opgewerkt in de ranglijst van Nederlandse webwinkels, zoals je hieronder ziet.

Alleen, die plek op de ranglijst is maar het halve verhaal. Naar verluidt is de omzet van Amazon in Nederland nog altijd drie keer lager dan die van Bol.com, dat in 2024 meer dan 3 miljard euro in de boeken kon zetten. Gaat de vandaag aangekondigde miljardeninvestering daar verandering in brengen?

'Wij zijn Bol'-gevoel

"Er klakkeloos geld tegenaan gooien om kopers te trekken, is vaak iets dat maar tijdelijk werkt", zegt Peter van Heerde, sectormanager Retail bij Rabobank. "Maar dat is ook niet waar Amazon op lijkt in te zetten met die 1,4 miljard."

Als Amazon de investering inzet voor een breder aanbod, snellere bezorging en - natuurlijk - goede prijzen, gaat het voor Bol best wel lastig worden om daar weerstand aan te bieden, denkt Van Heerde. "Dat kan de consument ervan overtuigen om via Amazon te kopen in plaats van een andere aanbieder."

"Tegelijk heeft Bol wel echt die Nederlandse touch. Onder andere met het speelgoedboek wat recent weer is uitgebracht, spelen ze in het op het 'Wij zijn Bol'-gevoel."

Volgens Nikki Eijpen, marktplaatsspecialist bij e-commercebedrijf Neortus, is het eigenlijk 'appels met peren vergelijken' als je het in één adem hebt over Amazon en Bol. "Amazon is een databedrijf, niet alleen een webshop. Alles wat Jeff Bezos doet, is erop gericht om data te verzamelen. Dat is wat ze verkopen."

Vijf jaar geleden dacht hij dat de twee webshops prima naast elkaar zouden kunnen bestaan. In zijn optiek is dat nog steeds zo. En Amazon gaat in Nederland niet alleen de strijd aan met Bol, merkt hij op. "Coolblue en Zalando als retailers en Albert Heijn en Picnic op het gebied van food zijn ook grote spelers."

Marktleider worden geen doel op zich

Op sommige vlakken loopt Bol behoorlijk achter op Amazon, zegt hij. "Bijvoorbeeld als het gaat om advertenties." Toch ziet ook hij niet direct voor zich dat Amazon de voorsprong inloopt die Bol heeft. Marktleider worden in Nederland is overigens niet een doel op zich, zegt Amazon daar zelf over.

Desondanks is het volgens Eijpen niet gek dat Amazon nu 1,4 miljard euro investeert in hun webshop, door enerzijds geld te steken in het aanbod (meer verkopers) en anderzijds in de vraag (betere bezorging).

Hij is ook niet bang voor een 'winner takes it all' situatie waarin Amazon andere webshops uit de Nederlandse markt drukt. "Er is genoeg ruimte voor een paar webshops met een breed aanbod. Nichemarktplaatsen als Etsy houd je altijd."

Ook bij een webgigant als Amazon raken weleens pakketjes kwijt. En daar profiteren koopjesjagers weer van:

Lees meer over
Jeff BezosAmazonBol.comAholdRabobankE-commerceWebwinkelRetailOnline retail