Dankzij export, zorg en defensie

Nederlandse economie groeit harder dan verwacht: 'Positieve verrassing'

Door RTL Z ··Aangepast:
© ANP / Hollandse Hoogte / Peter HilzNederlandse economie groeit harder dan verwacht: 'Positieve verrassing'
RTL

De Nederlandse economie is in juli, augustus en september harder gegroeid dan verwacht. "Dit is een positieve verrassing", reageert CBS-hoofdeconoom Peter Hein van Mulligen. "Je kunt zeggen dat het best goed gaat met de Nederlandse economie", zegt hij tegenover RTL Z.

Van juli tot en met september groeide het BBP, waar de grootte van de economie in wordt uitgedrukt, met 0,4 procent. In de twee kwartalen daarvoor ging het om een groei van 0,3 procent. 

Rol overheid

"De meeste banken en ook ikzelf gingen uit van een heel klein plusje, maar eigenlijk is dit een best goed cijfer. Dit is het achtste kwartaal van groei op rij en 0,4 procent is daarbij precies het gemiddelde. Als de economie een jaar lang op dit tempo groeit, betekent dat toch een groei van 2 procent. Dat is voor een welvarend land met een heel hoog bbp lang niet slecht."

De overheid draagt volgens Van Mulligen altijd veel bij aan economische groei en dat was dit kwartaal 'niet anders'. Hij wijst naar gestegen uitgaven aan zorg en defensie. Misschien dat we daar al iets terugzien van de nieuwe aandacht voor defensie, maar dat is te vroeg om te zeggen."

Minder krapte: voor het eerst in vier jaar meer werklozen dan vacatures
Lees ook

Minder krapte: voor het eerst in vier jaar meer werklozen dan vacatures

Naast uitgaven van de overheid heeft export een grote bijdrage gehad volgens Van Mulligen. "Dat is extra verrassend als je kijkt naar de wereldwijde onzekerheid door de handelstarieven die Amerikaanse president Donald Trump heeft ingevoerd." 

Toch houdt Van Mulligen wat betreft de heffingen een slag om de arm. "Het is nog heel moeilijk te zeggen wat het effect is van de Amerikaanse heffingen. Het kan zijn dat bedrijven hebben geanticipeerd en meer naar de VS hebben uitgevoerd. Het kan ook in de cijfers van volgend jaar terugkomen, de dreiging is niet helemaal voorbij."

Ook consumenten hebben zich volgens Van Mulligen niet onbetuigd gelaten. Huishoudens gaven van juli tot en met september meer uit aan onder meer kleding en vervoer. Hun bestedingen stegen met 0,3 procent ten opzichte van drie maanden eerder, gecorrigeerd voor prijsstijgingen. 

"Tijdens de verkiezingscampagne hoorden we de zorgen dat mensen de koopkrachtstijging niet voelen in hun portemonnee, maar zo gedragen ze zich wel. Ze zijn er meer op pad gegaan en hebben meer spullen gekocht", zegt Van Mulligen. De econoom trekt een verband tussen de uitgaven van consumenten en de gestegen lonen de laatste jaren.

De categorie investeringen was een negatieve uitschieter. Dit kwam deels door eerdere grote uitgaven aan onder meer schepen en vliegtuigen, maar ook doordat er minder geld in de bouw omging.

'Snel kabinet vormen' 

"Eén ding waar de partijen het tijdens de verkiezingscampagne over eens waren, was dat er meer gebouwd moet worden. Dan helpt het niet als er minder wordt geïnvesteerd, want dan moet dat weer meer worden opgebouwd", aldus Van Mulligen, die zegt dat het bedrijfsleven vooral baat heeft bij een snelle kabinetsvorming.

Eerder spraken wij Olaf Sleijpen, inmiddels de nieuwe DNB-baas. Hij legt in de onderstaande video uit wat voorwaarden zijn voor economische groei: 

Lees meer over
CBSEconomieExport