Nieuwe ontwikkeling chipoorlog: Nijmeegs Nexperia schort levering onderdelen aan China op

De Nederlandse chipmaker Nexperia heeft de levering van wafers aan zijn Chinese assemblagefabriek opgeschort. Dit staat in een brief aan klanten die persbureau Reuters heeft ingezien. Deze stap kan opnieuw slecht nieuws betekenen voor autofabrikanten die afhankelijk zijn van de chips. Want, zonder wafers geen chips.
Wafers zijn grote ronde platen, zeg maar een halffabrikaat van chips (zie de video hieronder voor uitleg). In de brief van 29 oktober, die is ondertekend door interim-baas Stefan Tilger, staat dat de opschorting vanaf 26 oktober is ingegaan. Dit zou "een direct gevolg zijn van het recente falen van het lokale management om te voldoen aan de overeengekomen contractuele betalingsvoorwaarden".
Nederland en China liggen nu al een tijdje met elkaar overhoop vanwege Nexperia, waarvan het hoofdkantoor in Nijmegen zit. Een maand geleden nam de Nederlandse overheid de controle bij chipbedrijf Nexperia over. Het ministerie van Economische Zaken had serieuze aanwijzingen gekregen dat de Chinese eigenaar en CEO, Zhang Xuezheng, kennis en technologie zou laten 'weglekken' naar China.
China sloeg terug
De Chinezen sloegen hard terug. Er kwam een exportverbod voor Nexperia-chips die in China zijn afgemaakt en weer naar Europa zouden gaan. Hier hebben bijvoorbeeld Europese autofabrikanten last van.
Je kunt de door Nexperia geproduceerde spullen ook vergelijken met Lego: grote platen en kleine platte steentjes. In deze video legt verslaggever Bart Reijnen het uit.
Volkswagen zei bijvoorbeeld gisteren dat het nog tot volgende week vrijdag genoeg chips van Nexperia op voorraad heeft voor de productie van auto's.
Politiek probleem
De oplossing voor het dreigende tekort aan chips moet volgens Arno Antlitz, financieel en commercieel directeur van het Volkswagenconcern, van de politiek komen. "Want het is niet zoiets als een technisch tekort, of een capaciteitstekort. Het wordt echt veroorzaakt door politieke discussies, en we hopen dat alle relevante partijen samenkomen om oplossingen te vinden, voor de Duitse en Europese, en eigenlijk de hele wereldindustrie."
De chips van Nexperia zijn niet zulke ingewikkelde halfgeleiders, het zijn eerder standaard halfgeleiders, aldus Volkswagen. Het concern probeert alternatieve chipleveranciers te vinden.
Belangrijke toeleverancier automakers geraakt
Een belangrijke toeleverancier voor de auto-industrie verlaagt zijn productietempo door een tekort aan chips door de crisis rond Nexperia, meldt persbureau Bloomberg op basis van ingewijden. Het Duitse concern ZF Friedrichshafen zou bij zijn belangrijkste fabriek voor elektrische aandrijflijnen ploegendiensten hebben geschrapt.
Nexperia en het Chinese moederbedrijf Wingtech hebben tegenover Reuters nog niet op de nieuwste ontwikkelingen gereageerd. Eerder ontkende Wingtech dat de Chinese tak van het bedrijf bedrijfsgeheimen wilde doorspelen naar China. Wingtech dringt er op aan dat de positie van aan de kant geschoven Zhang Xuezheng in ere wordt hersteld.
De chips van Nexperia worden niet alleen voor auto's gebruikt, zo is te zien in de onderstaande video: