NS investeert 400 miljoen euro in tientallen 'hypermoderne' nieuwe sprinters

NS investeert ruim 400 miljoen euro in 36 nieuwe sprinter-treinen. De 'hypermoderne' treinen krijgen volgens het spoorbedrijf weer het klassieke geel-blauwe uiterlijk, in tegenstelling tot de huidige sprinters.
De treinen met de naam Flirt Flex kunnen zowel als sprinter als intercity worden ingezet. De eerste treinen komen naar verwachting in 2030 op het Nederlandse spoor en bieden gezamenlijk ruim 8000 zitplaatsen.
NS heeft de bestelling geplaatst bij de Zwitserse treinfabrikant Stadler, die al eerder treinen voor de NS maakte. De bestelling maakt deel uit van een grotere investering in nieuwe treinen, waaronder dubbeldekkers en intercity's.
In totaal moeten er 205 nieuwe treinen bij komen. Daar is ruim 2 miljard euro mee gemoeid.
NS kampte eerder dit jaar nog met vertraging bij de levering van verschillende treinen, waaronder intercity's die bij Alstom waren besteld.
Prijs omhoog
Eerder deze maand maakte het spoorbedrijf bekend dat de prijs van een treinkaartje vanaf volgend jaar met gemiddeld 6,52 procent stijgt. Ook de meeste abonnementen stijgen mee, tot onvrede van reizigersorganisatie Rover.
Internationaal treinreizen is mooi en goed voor het milieu. Toch lukt het in Europa niet om een uitgebreid netwerk voor internationale treinen aan te leggen. Hieronder wordt uitgelegd waarom het niet lukt:
