Bekijk de verschillen

Laden bij andere paal binnen gemeente kan tientallen euro's besparen

Door Stella Vrijmoed··Aangepast:
RTL

Wie zijn elektrische auto bij een openbare laadpaal wil opladen, doet er goed aan de prijzen te vergelijken. De prijsverschillen tussen de palen lopen binnen één gemeente uiteen van een paar cent tot zelfs meer dan een euro per kWh. Qua provincies ben je het duurst uit in Zeeland. Ondergrondse garages kun je, voor de prijs, ook beter mijden.

Dat blijkt uit een analyse die Independer maakte van de tarieven bij ruim 53.000 laadpalen in Nederland.

In totaal staan er in ons land zo'n 190.000 openbare laadpalen. De goedkoopste paal van ons land vind je in de provincie Limburg. Voor een volle batterij betaal je bij een paal in Beringe maar 18 cent per kWh, tegenover 1,41 euro bij de duurste Nederlandse laadpaal, op een parkeerplaats bij Duinrell. Dat is een verschil dat kan oplopen tot ruim 90 euro per laadsessie.

© Eigen foto

Duurste provincie

Een laadbeurt van 75 kWh kost in Nederland gemiddeld 35,35 euro. Laden in Zeeland is het duurst, gevolgd door Friesland, Flevoland en Utrecht. Toch is er binnen elke provincie nog steeds tientallen euro's verschil tussen de goedkoopste en de duurste paal. In Limburg vind je gemiddeld genomen de goedkoopste palen, waardoor een laadbeurt daar 10 euro minder kost dan het landelijk gemiddelde.

Het loont daarom hoe dan ook om de prijzen van verschillende laadpalen in de buurt te checken. 

In het kaartje hieronder zie je hoe groot de verschillen tussen de goedkoopste en duurste laadpaal per gemeente zijn.

Je hebt niet alle cookies geaccepteerd. Om deze content te bekijken moet je deaanpassen.

De verschillen hebben te maken met de dichtheid van de laadpalen: in Amsterdam, waar meer palen zijn, is de prijs lager dan in een gemeente waar minder palen zijn. Ook maken gemeenten afspraken over de plek en de tarieven van de palen, waardoor de verschillen groot zijn, legt energie-expert Joris Kerkhof van Independer uit.

Ondergronds of langs de weg?

Overigens kosten laadpalen in een ondergrondse parkeergarage gemiddeld 17 procent meer dan een paal die langs de openbare weg staat. En een laadplek in een gewone parkeergarage is ook nog zo'n 8,5 procent duurder dan op straat.

"Het allergoedkoopste is nog steeds een laadpaal aan huis", zegt Kerkhof. "Zeker de combinatie van een elektrische auto en zonnepanelen is ideaal. Dan kun je op een zonnige dag praktisch vrijwel gratis de auto opladen, en dat is natuurlijk het allerbeste voor de portemonnee."

Independer heeft tussen 1 en 3 december 2025 de prijzen van zo'n 53.000 laadpalen bekeken. Deze prijzen kunnen per dag, dagdeel of zelfs uur verschillen. Vanwege de extreme uitschieters is niet het gemiddelde, maar de doorsnee prijs gebruikt: dat is de prijs waar de helft van de laadpalen onder zit, en de helft erboven. Verder zijn de kosten voor een abonnement of laadpas niet meegerekend.

Lees meer over
IndependerLaadpalenElektrisch rijdenElektrische auto