Nieuwe winkel geopend

K-pop ook razend populair in Nederland: 'Aantrekkelijk gemaakt voor het westen'

Door Benedicte Bombala··Aangepast:
© Editie NLK-pop ook razend populair in Nederland: 'Aantrekkelijk gemaakt voor het westen'
RTL

Zuid-Koreaanse popmuziek, oftewel K-pop, is wereldwijd populairder dan ooit en heeft inmiddels ook in Nederland terrein gewonnen. Bij de opening van een nieuwe K-popwinkel in Arnhem deze week, stonden honderden fans uit heel het land in de rij. Dat de muziek bij zo'n groot publiek aanslaat, is geen toeval. "Er is heel hard gewerkt om het genre wereldwijd op de kaart te zetten."

Hey!Hallyu, zoals de nieuwe K-popwinkel heet, is een uitvloeisel van de webshop die eigenaar Eva Bergsma al enkele jaren runt. "De webshop loopt zo goed dat we bijna dagelijks de vraag kregen of artikelen ook fysiek gekocht konden worden", vertelt Bergsma.

Zuid-Koreaanse boyband BTS krijgt documentaireserie op Disney+
Lees ook

Zuid-Koreaanse boyband BTS krijgt documentaireserie op Disney+

"Een paar weken geleden stonden we ergens met een pop-up store en kwamen er zelfs mensen uit Duitsland en België", vervolgt ze. "Fans kunnen elkaar nu ook hier ontmoeten."

Een ruime driehonderd K-popliefhebbers kwam woensdag naar de opening. "Er mochten maar vijftien mensen tegelijk naar binnen, zodat iedereen alles rustig kon bekijken."

De winkel verkoopt diverse K-popartikelen, zoals albums, cd's, fotoboeken en andere merchandise. "Van één album heb je soms wel tien versies met een andere cover", vertelt Bergsma. "Dat zie je niet zo snel bij andere zaken, dat er zoveel variatie zit in artikelen." Ook in de dagen na de opening is er veel aanloop. "Mensen uit heel Nederland reizen naar ons toe."

Video speelt belangrijke rol

Het succes van K-pop is goed te verklaren, vertelt de Nederlandse K-pop-songwriter Jan Baars in de studio van Your Hook Up Agency in Almere. Baars heeft al voor verschillende artiesten geschreven. "K-pop is groot geworden in de tijd dat YouTube groot werd", zegt hij. Het videoplatform heeft een belangrijke rol gespeeld in het succes. "Veel jongeren leren via YouTube een band kennen. De muziek zonder videoclips is niet wat het is."

K-pop is niet alleen vanwege de taal aanmerkelijk anders dan Westerse popmuziek, stelt de kenner. "Het grote verschil is dat K-pop meer eclectisch is en er veel muzieksoorten worden gecombineerd in één lied. Het kan zijn dat dat het couplet hiphop is, het volgende deel meer een ballad, en een ander deel weer dance."

Miljoenenlegers aan fans

"Dat zou in Nederland niet goed werken", vervolgt de songwriter. "Daar houden we van hetzelfde genre en dezelfde akkoorden in een lied." Toch valt K-pop bij een groot publiek in binnen- en buitenland wél in de smaak. De meest bekende bands zoals BTS, Red Velvet, NCT en Blackpink hebben inmiddels miljoenenlegers aan fans.

Het is het resultaat van veel inspanning vanuit Korea, vertelt Bergsma van Hey!Hallyu. "Het grote succes komt doordat Korea heel erg bezig is om de muziek aantrekkelijk te maken voor het westen. Ze werken met westerse producers, maar weten toch hun eigen sound te behouden." Ook hebben boybands – waar een groot deel van de K-popwereld uit bestaat – volgens Bergsma een enorme aantrekkingskracht op jongeren. "Dat zag je ook bij Westerse boybands."

Maar uiteindelijk heeft het succes van K-pop met het totaalplaatje te maken, zegt Bergsma. Dat plaatje bestaat onder meer uit de juiste muziek, gecombineerd met goede choreografie en uitstekende marketing. "Veel mensen kennen vaak de dansjes van K-pop." Die worden gedeeld via platforms als TikTok. Daarnaast zorgt het management van de bands vaak voor exclusievere content, door bijvoorbeeld niet eerder getoonde foto's van de bandleden te releasen.

De lat ligt hoog

De lat ligt volgens songwriter Baars voor alles heel hoog. "Dus niet alleen voor de muziek, maar ook de beeldeffecten en het verhaal rondom zo'n band. Zuid-Korea heeft daar heel erg op ingezet met grote entertainmentbedrijven, met succes.”

Tot slot zetten de managers alles op alles om ervoor te zorgen dat iedereen die het K-popwereldje instapt, hem niet zo snel meer verlaat. "Het bijzondere is dat bedrijven er heel erg op inzetten om fans in 'direct' contact te brengen met hun idolen", vertelt Bergsma. "Ze willen de afstand tussen fan en idool verkleinen en fans de kans geven om meer te weten te komen over het leven van hun idolen."

Zo is er bijvoorbeeld een app waarmee gebruikers berichten kunnen sturen naar hun favoriete K-popartiesten. "Op die manier binden de idolen mensen aan zich." 

 

Lees meer over
PopmuziekKunst & CultuurYouTubeEditie NLEditie NL Link in bioZuid-Korea