Aandacht voor de woordenschat van kinderen: 'Het is de basis van al het leren'
Waarschijnlijk ken jij de betekenis van 'zelfvoldaan', 'in het gareel lopen' en 'ingrijpend' wel, maar voor kinderen is dat nog niet vanzelfsprekend. Cito vraagt daarom deze week aandacht voor de woordenschat van basisschoolleerlingen.
De organisatie heeft deze week uitgeroepen tot de 'Week van de Woordenschat'. "Het is belangrijk dat de woordenschat op orde is, omdat het de basis is van al het leren", zegt Maartje Hilte van Cito tegen Editie NL. "Als je woordenschat goed is, kom je verder ook goed mee."
Cito heeft woordenschattoetsen, waarmee het niveau van leerlingen wordt bepaald. Maar niet alleen scholen zouden kunnen bijdragen aan een betere woordenschat. "Het is belangrijk dat kinderen thuis veel lezen en dat er veel wordt voorgelezen. Als ouder is het ook goed om veel verschillende woorden te gebruiken en uit te leggen."
Van 3000 naar 40.000 woorden
- Als een kind vier jaar is, kent het ongeveer 3200 woorden.
- Tot en met het achtste jaar neemt de woordenschat met ongeveer 600 woorden per jaar toe.
- Als een kind twaalf jaar is, beschikt het over 17.000 woorden.
- Een gemiddelde volwassene kent ongeveer 40.000 woorden.
Nieuwsgierigheid naar de betekenis
Op basisschool De Schakel in Veenendaal wordt specifiek naar de woordenschat van leerlingen gekeken. "Het is belangrijk dat kinderen het aangeven als ze een woord niet kennen. Ze moeten zelf nieuwsgierig zijn naar de betekenis", vertelt Liza Koenen, die voor de achtste groep staat.
De leerkracht ziet vooral dat er met een kleinere woordenschat een achterstand ontstaat bij begrijpend lezen: "Als je van de 100 woorden er 3 niet snapt, dan zijn dat zwarte vlekken in een tekst."
'Veel lezen en veel nadenken'
Hoogleraar Nederlands Marc van Oostendorp benadrukt dat kinderen, behalve door een nieuwsgierige houding, hun woordenschat ook kunnen vergroten door taal simpelweg veel te gebruiken. "Veel verschillende dingen lezen helpt om nieuwe woorden te leren. Maar ook van buitenlandse series met ondertiteling kunnen ze veel leren."
Volgens Van Oostendorp word je goed in taal als je, net als bij veel andere dingen, een leergierige houding hebt. "Je moet jezelf willen trainen. Bij alles wat je leest moet je nagaan of je het woord kent of niet. Veel lezen en veel nadenken."