Test jouw grammatica

Taal steeds minder ons ding: leerlingen slechter in zinsontleding

Door EditieNL··Aangepast:
© iStockTaal steeds minder ons ding: leerlingen slechter in zinsontleding
RTL

"De stad Nijmegen moet je zeker bezoeken." Heb jij enig idee wat het onderwerp in de vorige zin is? Als je geen idee hebt, ben je in elk geval niet de enige. Uit Belgisch onderzoek blijkt namelijk dat onze kennis van de Nederlandse taal de afgelopen tien jaar flink achteruit is gegaan. We zijn vooral 'dramatisch slecht' in zinsontleding.

In het onderzoek werden toetsresultaten over zinsontleding uit 2008 en 2018 vergeleken. In 2008 scoorde 28 procent van de deelnemende Nederlandse vwo-leerlingen een voldoende, tien jaar later was dat nog maar 11 procent.

Vlaamse ouders vrezen 'Hollands' taalgebruik kinderen
Lees ook

Vlaamse ouders vrezen 'Hollands' taalgebruik kinderen

Nuttig

We worden dus steeds slechter in het ontleden van zinnen, maar hoe erg is dat? Volgens taalkundige Marc van Oostendorp van de Radboud Universiteit is het wel degelijk nuttig om te leren hoe het werkt. "Je leert taal beter begrijpen", legt hij uit. En dat kan je weer helpen als je een andere taal moet leren.

"Je herkent dan de opbouw van zinnen ten opzichte van je eigen taal beter. Als je daar nooit over hebt nagedacht, heb je geen idee wat de relatie is van het ene woord met het andere woord. En wanneer zinsconstructies verschillen, kunnen verschillende dingen bedoeld worden", aldus van Oostendorp.

Test jouw kennis

Denk jij het beter te kunnen dan de leerlingen? Test dan hieronder hoe goed jij de Nederlandse grammatica onder de knie hebt.

Je hebt niet alle cookies geaccepteerd. Om deze content te bekijken moet je deaanpassen.

Lees meer over
Taal- en letterkundeMiddelbare schoolNederland