In alle soorten en maten

Mondkapje als mode-item: 'Bestellingen rijzen de pan uit'

Door Editie NL··Aangepast:
© Editie NLMondkapje als mode-item: 'Bestellingen rijzen de pan uit'
RTL

Al sinds het coronavirus het nieuws domineert, zijn mondkapjes het onderwerp van gesprek. Ook de mode-industrie speelt daarop in: er is een heuse mondkapjestrend ontstaan waar ook de grote merken aan meedoen.

Hoewel mondkapjes in het Nederlandse straatbeeld nog relatief weinig te zien zijn, neemt de maatschappelijke druk om een kapje te dragen toe. KLM verplicht haar passagiers sinds deze week om er een te dragen. Ook de ov-sector vraagt het kabinet mondkapjes verplicht te stellen voor reizigers.

Fashionable

Omdat we er óók met mondkapje graag fashionable uit willen zien, komt het ene na het andere bekende modemerk met een eigen ontwerp. G-Star, Off-White en New Balance hebben zich er bijvoorbeeld al aan gewaagd.

Je hebt niet alle cookies geaccepteerd. Om deze content te bekijken moet je deaanpassen.

Fashion Week

In Vilnius, de hoofdstad van Litouwen, vond zelfs een heuse Facemask Fashion Week plaats. Mode-ontwerpers zijn daar volledig losgegaan met hun creatieve designs.

Mondkapjesfashion: verplichte maskers toch modieus
Lees ook

Mondkapjesfashion: verplichte maskers toch modieus

Goedkoper alternatief

Zijn de high end-maskers je iets te duur? Je kunt ook terecht bij Icing The Label. Het bedrijf in Den Haag maakt modieuze mondkapjes met alle printjes die je je maar kunt bedenken: van glitter tot Burberry en van leger tot panter. Ze kosten € 19,95 per stuk, waarvan € 3,- naar het Rode Kruis gaat.

"We willen er een hip product van maken. Daar kunnen we wat mee in deze tijden", vertelt mede-oprichter Nienke de Jong aan Editie NL.

Je hebt niet alle cookies geaccepteerd. Om deze content te bekijken moet je deaanpassen.

Het bedrijf is gestart door vier vrouwen die door het coronavirus zonder werk zaten. "Onze inkomsten lagen stil en we dachten: we moeten iets anders starten. We laten ons creatieve brein niet stoppen door deze bizarre tijd, dus we zijn direct begonnen."

Populair

Inmiddels is Icing the Label een groot succes. "De bestellingen rijzen echt de pan uit", vertelt Nienke. "Vooral de Burberry-stijl doet het goed. Ook de nude-glitter is erg in trek. We willen een glittertje blijven houden, maar niet te veel opvallen. En de nude-glitter past overal bij." Let wel: de mondkapjes van Icing the Label zijn niet medisch getest.

Doe-het-zelf

Wie nog goedkoper uit wil zijn, kan ook z'n eigen mondkapje maken. Bijvoorbeeld van een sok. Editie NL-verslaggever Anne laat hieronder zien hoe je dat in slechts één minuut voor elkaar krijgt.

Je hebt niet alle cookies geaccepteerd. Om deze content te bekijken moet je deaanpassen.

Lees meer over
MondkapjeCoronacrisis in NederlandMode