Appen achter het stuur: waarom kunnen we het niet laten?
Even snel laten weten dat je onderweg bent, of dat je voor het avondeten zorgt. Wie stuurt er niet af en toe een appje onder het rijden? Vanaf vandaag is de kans dat je hiervoor gepakt wordt een stuk groter. Er hangen slimme camera's die een appende bestuurder kan herkennen. Waarom kunnen we dat appen niet laten?
Wie vanaf vandaag achter het stuur een telefoon vasthoudt loopt het risico gezien te worden door speciale camera's die boven de weg hangen. Deze camera's sturen foto's van overtredingen naar het Centraal Justitieel Incassobureau en zodra de overtreding is vastgesteld krijgt de bestuurder een boete van 240 euro.
Ondanks verschillende overheidscampagnes zoals 'Appen doe je op een P' of 'Ik rij mono' blijft het telefoongebruik in de auto een hardnekkige gewoonte. "Wij mensen zijn nieuwsgierig, en zijn bang om dingen te missen", geeft verkeerspsycholoog Gerard Tertoolen als een van de redenen waarom we onze telefoon in de auto gebruiken.
Daarnaast overschatten we onszelf. "We denken dat we goede chauffeurs zijn en best wel even een appje kunnen sturen. Bovendien wordt het sociaal niet helemaal afgekeurd omdat iedereen het weleens doet."
We praten het dus voor onszelf goed omdat we denken dat iedereen het doet en dat het geen kwaad kan. "Bovendien is de pakkans altijd zo klein geweest dat die laatste drempel om het niet te doen ook weg was."
'Het moet gaan leven'
Dat laatste is nu dus verleden tijd. Maar of het echt gaat helpen om het appen achter het stuur te verminderen is volgens Tertoolen afhankelijk van een aantal zaken. "Het moet echt gaan leven. Wil je ermee stoppen dan moet je of zelf een boete krijgen of iemand kennen die een boete heeft gehad." Daarnaast is het slim om de camera's te verplaatsen. "Anders ga je er rekening mee houden als je weet waar ze staan."
De camera's die vanaf nu in Nederland langs de weg staan zijn te verplaatsen en hebben in de testperiode al veel overtredingen vastgelegd. Op één dag registreerden twee camera's vierhonderd bestuurders met een telefoon in hun hand.