Onverwachte Hoek

Campagne lokt nieuwe inwoners naar de Achterhoek: 'Om te wonen en werken'

·Aangepast:
Campagne lokt nieuwe inwoners naar de Achterhoek: 'Om te wonen en werken'
RTL

De Achterhoek is een campagne gestart om duizenden nieuwe, werkende inwoners naar de regio te lokken. Want als ze niet snel komen, dan ontstaat er grote krapte op de arbeidsmarkt. De campagne genaamd 'Onverwachte Hoek' hoopt jonge mensen naar de regio te krijgen, maar zijn deze mensen zomaar te lokken?

De wens voor de campagne ontstond in het bedrijfsleven in de regio, vanwege de noodzaak om de grote hoeveelheid verwachte vacatures de komende jaren te vullen. "Daarvoor zijn goedgeschoolde mensen nodig, zowel van binnen als buiten de Achterhoek", vertelt Dorien Boot namens de campagne aan EditieNL.

De campagne richt zich specifiek op mensen tussen de 25 en 45 uit andere regio's, die zich blijvend willen vestigen in de Achterhoek. "Om hier te wonen, te werken én onze gebruiken te omarmen." Ook wil de organisatie deze nieuwe inwoners op weg helpen en ervoor zorgen dat ze echt een blijvend onderdeel worden van de regio.

Verwelkomen

Om deze mensen zich thuis te laten voelen werd er een platform opgericht. Esther Ruesen wil nieuwkomers in de Achterhoek belangeloos helpen. "Mijn zus heeft er twee jaar over gedaan om zich vanuit Middelburg weer te settelen in de Achterhoek. Het was toen zo fijn geweest als er iemand was die haar welkom heette en bereid was om met haar het gesprek aan te gaan voor haar eerste vragen", vertelt ze aan EditieNL.

Inburgeringscursus voor stedelingen die naar Achterhoek verhuizen
Lees ook

Inburgeringscursus voor stedelingen die naar Achterhoek verhuizen

Zelf heeft Esther ook een tijd buiten de regio gewoond. "Op m'n achttiende ben ik heel hard weggerend uit de Achterhoek met het idee: ik kom nooit meer terug." Sinds 2000 woont ze er weer. "Ik kwam terug voor een praktische reden en leerde eigenlijk opnieuw de charme kennen van de streek waar mijn wortels liggen."

Centraal

Volgens Esther heeft de generatie die nu opgroeit een andere manier van denken over wonen en werken in een regio. "Voor hen is de wereld veel meer binnen handbereik, al is het maar digitaal. Ik zie om me heen dat ze andere keuzes maken, bijvoorbeeld als het gaan om ruimte, kwaliteit van leven en een goede balans tussen werk en vrije tijd."

Voor hen is de Achterhoek een ideale plek om te wonen, vindt Esther. "Vanuit hier ben je met een klein uurtje in de hippe en leuke stad Düsseldorf of in Utrecht. Als je om de Achterhoek een cirkel trekt, ligt het super centraal."

Krappe woningmarkt

Maar is dit genoeg om de gewenste doelgroep naar de Achterhoek te lokken? Beate Volker, stadssocioloog aan de Universiteit van Utrecht is positief maar heeft ook haar twijfels. "We hebben een heel krappe woningmarkt. In de randstad is het echt knetterdruk en voor veel mensen onbetaalbaar geworden", vertelt ze aan EditieNL.

Het is dan wat haar betreft erg goed om als regio jezelf te promoten. Zeker in deze tijd. "Sinds de pandemie staat hoe we werken ter discussie. Het is niet meer noodzakelijk om op je werk te zijn en dus zien we nu al dat mensen naar gebieden verhuizen met meer ruimte."

Toch zal dit niet betekenen dat de steden leeg zullen lopen. "De grote steden blijven voor mensen aantrekkelijk, simpelweg omdat het grote steden zijn. Er zal altijd een groep mensen zijn die zegt: je kunt hoog of laag springen, maar ik blijf in de stad wonen."

Sociale contacten

Wel is het inmiddels minder belangrijk om te blijven wonen op de plek waar je bent opgegroeid. "De wereld is toegankelijker geworden. Vijftig jaar geleden ging je niet zo snel weg. Nu gaan mensen met gemak een paar jaar in het buitenland wonen en werken. Daar draaien ze hun hand niet voor om."

We zijn als samenleving dynamischer en mobieler geworden. Maar dit betekent niet dat we zomaar ons bekende leven achterlaten om in een andere regio te gaan wonen. Sociale contacten spelen hierbij een grote rol. "Maar als daar een mooi huis, ruimte en een leuke baan voor tegenover staan, dan hebben mensen dat er wel voor over om in de auto of de trein te stappen."

Heel weinig mensen wonen nog echt bij hun familie in de buurt. "Iemand van 35 ziet gemiddeld twee keer per week vrienden. Goede vrienden blijf je houden. Je houdt contact, want aan die technieken zoals Whatsapp en videobellen zijn we wel gewend."

Lees meer over
ArbeidsmarktEditie NL Link in bio