EK 2021

Oranjekoorts: deze gadgets moet je voor het EK voetbal in huis hebben

·Aangepast:
© EditieNLOranjekoorts: deze gadgets moet je voor het EK voetbal in huis hebben
RTL

Wuppies, vuvuzela's en Bavaria-jurkjes: elk EK- of WK voetbal is er wel een razend populaire Oranjegadget die niet bij het toernooi weg te denken is. Hoe staat het er dit jaar voor met de gekte?

Op 11 juni klinkt het startschot voor het EK voetbal. Voor supermarkten, winkels, banken en andere bedrijven dé gelegenheid om op de Oranjekoorts in te spelen en uit te pakken met gadgets.

Brulkapje

Ook dit jaar is er veel te vinden. Er zijn strandlakens van Staatsloterij, Hawaii-overhemden van Heineken en fanny packs van Lidl, maar ook plaktatoeages van Albert Heijn en een juichcape van Jumbo. En wat dacht je van het brulkapje? Dat is een mondkapje dat je kunt uitklappen, waarna het een leeuwenbek wordt.

Van der Meijde draagt hier het brulkapje© EditieNL
Van der Meijde draagt hier het brulkapje

"Hoe meer oranje, hoe beter", vindt ex-profvoetballer Andy van der Meijde. Het Oranjegevoel zat er bij hem al vroeg in. "Voordat ik voetballer werd, was ik al groot supporter. Bij mijn ouders thuis was alles oranje. Ik had een oranje dekbed die als vlag buiten werd gehangen."

Saamhorigheid

Hij vindt het bijzonder dat Nederland op zulke momenten oranje kleurt. "Het creëert een gevoel van saamhorigheid. Dat is heel mooi. Je merkt nu dat het in de winkels en op tv echt begint te komen."

Ook van de gadgets is hij niet vies. "Vooral als ze gratis zijn. Ik ben natuurlijk een echte Hollander", lacht hij. Daarnaast is het natuurlijk een slimme zet van de bedrijven zelf. "Kinderen willen alles kopen en sparen. Die halen hun ouders over om naar de supermarkt te gaan."

Omzet

Dé gadget van het EK leveren is wat ieder bedrijf wel wil, weet sponsoring adviseur Marcel Beerthuizen. "Het levert veel extra omzet op. Voor een supermarkt is het een manier om klanten naar de winkels te lokken", vertelt hij aan EditieNL.

Maar hoe zorg je dat jouw gadget eruit springt? Volgens Beerthuizen is dat niet eenvoudig. Als bedrijf kun je op een aantal dingen letten. "De gadget moet de feestvreugde verreiken. En in Nederland is het altijd wel belangrijk dat het gratis. Je kunt het gratis aanbieden bij de bij aankoop van een product."

Juichcape

Wat dit jaar de grote hit gaat worden? "Ik zou op dit moment mijn geld inzetten op de juichcape van Jumbo. De commercial is goed, het liedje is goed, de Snollebollekes erin is goed. Een tv-reclame is erg belangrijk voor een campagne." 

Duurzaamheid is ook een steeds belangrijker thema. "De verantwoordelijkheid ligt nu bij die bedrijven om dingen te ontwikkelen die duurzaam zijn."

Binnenshuis

Dit jaar moeten bedrijven er volgens Beerthuizen op inspelen dat veel mensen thuis het EK kijken. "We gaan minder naar stadions en restaurants om de wedstrijden te zien. De huiskamer wordt een heel belangrijke plek, dit EK."

Maar er is ook een belangrijke factor waar marketingteams geen invloed op hebben: de prestaties van de spelers. "Het maakt veel uit hoe Oranje speelt." Liggen we er in korte tijd uit, dan heeft die Oranje-gadget immers ook weinig zin meer.

Lees meer over
EK voetbalEuropees voetbalEditie NL Link in bio