Lang wachten op het vliegveld: dit kun je zelf doen om de rij korter te maken
Als je in de mei -of zomervakantie met het vliegtuig op vakantie gaat, kun je jezelf alvast voorbereiden op lange wachtrijen. De vliegvelden hebben namelijk te maken met flinke personeelstekorten. Daarvoor waarschuwt het FNV na een peiling onder de werknemers van Schiphol, Rotterdam The Hague Airport en Eindhoven Airport. Maar we zijn niet alleen afhankelijk van het personeel, zelf kunnen we er ook voor zorgen dat de wachtrijen korter worden.
Uit de peiling van de FNV blijkt dat het personeel dezelfde situatie verwacht als vorig jaar, waar de piloten soms meehielpen met het uitladen van bagage. Er wordt ook dit jaar vooral drukte verwacht bij de beveiliging en afhandeling van passagiers en bagage door het personeelstekort.
Afschalen
Eindhoven Airport kampt met personeelstekorten op alle fronten. "Dus dan hebben we het over de incheckbalie en securitycheck, maar ook de horeca. Het kan dus zomaar zijn dat je langer moet wachten op je kopje koffie", vertelt woordvoerder Judith de Roy aan EditieNL.
Dat grootschalige personeelstekort is ontstaan tijdens de coronacrisis. Het aantal vluchten werd toen flink afgeschaald, waardoor ook minder personeel nodig was. "Nu verwachten we in de meivakantie zo'n tienduizend passagiers per dag, wat goed is voor in totaal 420 vluchten. Maar we hebben niet al ons personeel terug", legt De Roy uit.
Tijd securitycheck
Als je geen tas meer hoeft uit te pakken, kost het gemiddeld twee minuten om door de securitycheck te gaan op een vliegveld. Maar die tijd loopt al snel op als je bijvoorbeeld nog je schoenen uit moeten doen. Ook het nog moeten afdoen van sieraden of uit de tas halen van flesjes laat de wachttijd oplopen. Dat kost gemiddeld twee tot drie minuten extra.
Soms komt je handbagage niet goed door de scan. Dan kost het nog eens twee tot vier minuten extra tijd om deze te laten controleren. In het slechtste geval duurt een securitycheck dus negen minuten.
Bron: CrowdProfessionals
Voordenken
Lange wachttijden worden door twee problemen veroorzaakt, legt Frank Wijnveld van CrowdProfessionals uit. "Aan de ene kant zijn er te weinig mensen bij de security, daardoor loopt het vast. Aan de andere kant heb je ook de techniek. Bij sommige gates hoef je bijvoorbeeld al niet eens meer je schoenen uit te doen, dus dat gaat snel. Maar bij oudere gates moet dat nog wel. Dan moeten ze op het vliegveld zorgen dat de passagiers van drukke en grote vluchten bij de nieuwere gates terecht kunnen."
Maar ook de passagiers zelf zorgen ervoor dat de rijen langer zijn dan eigenlijk nodig is. "Als ik zie dat we nog steeds zes flesjes water uit de tas moeten halen voor de security, denk ik wel dat mensen dat beter kunnen voorbereiden", zegt Wijnveld. "Daarom hebben we de slogan 'voordenken in plaats van nadenken' bedacht."
Voorbereiden
Zijn advies is dan ook om je bezoek aan een vliegveld goed voor te bereiden, zodat je sneller door alle systemen komt. Dus: trek je schoenen alvast uit, haal de riem uit je broek, doe je sieraden af en haal de vloeistoffen uit je tas. "Stel er moet honderd man door de security heen en iedereen bespaart twee minuten door zichzelf goed voor te bereiden, scheelt het al tweehonderd minuten wachttijd."
Wijnveld vindt dat vliegvelden hun passagiers daarover beter moeten informeren, zodat mensen weten hoe ze lange wachttijden voorkomen.
Eindhoven airport adviseert de reizigers om alvast hun zakken leeg te maken voor de security en zo veel mogelijk online in te checken. Ook maakt het vliegveld een speciale pagina aan op de website met tips om zo snel mogelijk bij het vliegtuig te komen.