CO2-uitstoot van boodschappen bijhouden met app: 'Te weinig inzicht'
Hoeveel CO2 stoot je uit als je kleding koopt of boodschappen doet? De Rabobank wil dat voor zijn klanten weergeven in de bankapp. De bank hoopt dat het ertoe leidt dat mensen hun koopgedrag aanpassen en aankopen doen die leiden tot minder CO2-uitstoot. Maar of het ook effectief zal zijn? "Die cijfers zeggen de consument niets."
De Rabobank is niet het enige bedrijf dat consumenten inzicht wil geven in hun uitstoot. Zo vermeldt Quorn op de verpakking van vegetarisch gehakt dat het product 1,3 kilo CO2 veroorzaakt. De productie van een spijkerbroek van Mud Jeans is goed voor 6,1 kilo CO2. Ook KLM geeft je inzicht in je voetafdruk: een enkele reis naar Parijs levert zo'n 48 kilo CO2 op.
Vergelijking
Of het inzicht geven in je CO2-uitstoot helpt? Puk van Meegeren van Milieu Centraal denkt dat de consument weinig idee heeft van wat veel of weinig is. "We hebben er een tijdje geleden onderzoek naar gedaan. Sommige mensen vinden vijf kilo CO2 al veel, anderen vinden een miljoen kilo pas veel", zegt hij. "Dat is anders dan bij euro's, daar word je je hele leven al mee geconfronteerd. Je kan je daarbij veel beter voorstellen of het veel is of niet."
Volgens Van Meegeren moet je sowieso altijd een vergelijking maken. "Als je van zeven dagen in de week vlees eten naar één dag gaat, dan ga van een uitstoot van 700 kilo CO2 naar een uitstoot van 350 kilo CO2. Je ziet dan dat het aandeel halveert", legt hij uit. "Door het te vergelijken met een ander getal dat relevant is, zie je dat het een zinvolle stap is om producten te kopen die minder CO2 uitstoten."
Makkelijker maken
Ook consumentenpsycholoog Patrick Wessels durft niet te zeggen dat de app van de Rabobank echt iets gaat bijdragen. Hij vindt het te algemeen. "Een tijdje geleden kwam in het nieuws dat ze in Noorwegen op de kassabon zetten hoeveel je uitstoot met je boodschappen", zegt hij tegen EditieNL. "Dat is al iets preciezer, maar je weet nog steeds niet of het door de bananen of de crackers komt."
Volgens Wessels moet de Rabobank het de consument vooral makkelijker maken, anders handelen ze er niet naar. "Die cijfers zeggen de consument niets. Dat snap je alleen als je veel met het onderwerp bezig bent en als je er veel tijd in wil steken."
'Je moet het willen'
"Als je duurzamer wil leven dan moet je het echt willen én het vermogen hebben om het te doen. Dus het moet eenvoudig zijn en er is een trigger nodig", vervolgt Wessels. "Je moet er dus vooral voor zorgen dat de drempel lager wordt. Ook werkt het sociale aspect vaak goed: als je ziet dat je veel meer energie verbruikt dan het gemiddelde, dan is dat een trigger om er iets aan te doen."
Ecologische voetafdruk
De jaarlijkse ecologische voetafdruk is per persoon ongeveer 8500 kilo per jaar. Dat betekent dat we per persoon jaarlijks 8500 kilo CO2 uitstoten.
Bron: Milieu Centraal
Onder bepaalde voorwaarden kan de appfunctie van de Rabobank wel effectief zijn, denkt Van Meegeren. "Inzicht in je totale voetafdruk kan wel helpen, maar je moet wel in concrete stappen zien wat je kan doen om het te verminderen", zegt hij. "En je moet het omrekenen naar deelgebieden. Als je alleen naar voeding kijkt, kan het bijvoorbeeld veel schelen als je geen vlees meer eet."