Nieuwe campagne

112, huisarts of huisartsenpost? We bellen te vaak onnodig de meldkamer

·Aangepast:
© ANP foto112, huisarts of huisartsenpost? We bellen te vaak onnodig de meldkamer
RTL

Stel je hebt acuut ontzettende buikpijn, bel je dan de huisarts, de huisartsenpost of 112? Veel mensen moeten waarschijnlijk even over het antwoord nadenken. Alarmcentrales van verschillende meldkamers raken overbelast, want er wordt volgens deskundigen te snel contact opgenomen met de acute zorg. Om de druk op de telefooncentrales wat te verlichten is er een campagne gestart.

Het antwoord op de bovenstaande vraag had moeten zijn: de huisartsenpost. Iedereen die voor deze klacht 112 had gebeld had de alarmcentrale onnodig belast. En dat gebeurt volgens deskundigen te vaak. "We zien dat mantelzorgers, maar ook ouders met kinderen en expats vaak de weg naar de juiste zorg niet goed weten te vinden", zegt Willem van 't Hof, hoofd Meldkamer Ambulancezorg bij Ambulance Amsterdam tegen Editie NL.

"De overbelasting van de alarmcentrale kan ervoor zorgen dat er soms geen ambulances beschikbaar zijn wanneer dat wel nodig is." Dat wil volgens hem niet zeggen dat de mensen die onnodig 112 bellen geen zorg nodig hebben. "Maar het is vaak geen acute zorg, het kan ook de huisarts de volgende dag zijn."

Volgens Van 't Hof vinden mensen het in momenten van stress moeilijk om de juiste keuze te maken. "Vaak weten mensen, als je het ze op een rustig moment vraagt, heus wel waar ze moeten zijn. Maar als er iets aan de hand is ontstaat er blijkbaar een situatie waarin ze niet meer dezelfde afweging maken."

Telefoontjes 112

In 2021 werd er 3,2 miljoen keer 112 gebeld, dat was een stijging van 150.000 telefoontjes ten opzichte van het jaar ervoor. De jaarverantwoording van 2022 moet nog verschijnen in mei, maar laat volgens de politie wederom een vergelijkbare stijging zien.

Bron: Politie

En daarom is er een publiekscampagne gestart die wordt ondersteund door het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport. "Deze campagne is voor iedereen die ooit een acute zorgvraag heeft", zegt Astrid Scholl, programmamanager van InEen, een organisatie die de belangen van de eerstelijnszorg behartigt. "We willen het publiek goed voorlichten wat ze kunnen doen en waar ze terecht kunnen als ze een probleem hebben. Vaak kunnen mensen eerst al via de website zien wat ze moeten doen. In sommige gevallen bellen mensen de meldkamer om advies te vragen en dan wordt de lijn onnodig bezet gehouden."

Ze benadrukt wel dat je in levensbedreigende situaties altijd 112 moet bellen. "Maar veel mensen vinden het lastig om in te schatten wat levensbedreigend is."

De campagnebanner© InEen
De campagnebanner

Weet jij wanneer je wie moet bellen?

  • Een kind is van een klimrek gevallen en lijkt een arm te hebben gebroken, wie bel je?

Antwoord: De huisartsenpost

  • Je ziet dat iemand op straat onwel wordt, wie bel je?

Antwoord: 112

  • Je hebt acuut ontzettende buikpijn, wie bel je?

Antwoord: De huisartsenpost

  • Een hond zwemt in de gracht en dreigt te verdrinken, wie bel je?

Antwoord: 112

Lees meer over
Landelijke Huisartsen VerenigingAmbulancezorg Nederland (AZN)AmbulanceGezondheidszorgSpoedeisende HulpHuisartsEditie NL Link in bio