Merknaam geregisteerd

Juristen achten strijd om merknaam crompouce kansloos: 'Niet onderscheidend genoeg'

·Aangepast:
© ANP/Rob EngelaarJuristen achten strijd om merknaam crompouce kansloos: 'Niet onderscheidend genoeg'
RTL

Nederland is in de ban van de crompouce. Tot ergernis van bakker Ulrika Menig, die het gebakje naar eigen zeggen heeft bedacht. Haar advocaten dreigden de afgelopen weken bij bakkers, ketens en supermarkten met juridische actie. Toch schatten advocaten de kans klein dat zij haar gelijk krijgt.

Albert Heijn, Jumbo, Hoogvliet, Dirk, Plus, Boni en tientallen bakkerijen: de crompouce is overal te vinden. Ook in de bakkersketen van Henk-Jan van Maanen liggen de roze crèmecroissants in de vitrine. Hij verkoopt het gebakje al sinds februari, nog voordat de hype losbarstte. Deze maand opende hij zelfs een 'House of Crompouce' pop-upstore aan de Amsterdamse Prinsengracht.

Licentie afgekocht

Twee weken geleden kreeg hij een bericht van Ulrika Menig met de mededeling dat zij de crompouce in 2020 heeft geregistreerd als woordmerk. Andere zaken mogen er dus niet zomaar mee aan de haal gaan. "We hebben vorige week met haar om de tafel gezeten en afspraken gemaakt", vertelt Van Maanen aan Editie NL. De bakkerijketen heeft een licentie afgekocht waardoor zijn winkels de crompouce onder de bestaande naam mogen blijven verkopen. 

'Uitvinder' crompouce sleept na-apers voor rechter
Lees ook

'Uitvinder' crompouce sleept na-apers voor rechter

Zoals Van Maanen zijn er nog tientallen andere supermarkten en bakkers in Nederland die een bericht van Menig hebben ontvangen. Gregor Vos van Brinkhof Advocaten acht haar zaak echter kansloos. "Dit gaat heel lastig worden. Het woord crompouce is vooral een beschrijving van het product, een kruising tussen een tompouce en een croissant." In de ogen van de consument gaat het niet om een merk, zegt hij. "Een merknaam moet onderscheidend zijn, en daar is in dit geval geen sprake van." 

Beschrijvende functie

Daarnaast wordt de naam inmiddels door veel mensen beschrijvend gebruikt. "Als je crompouce zegt, dan weet iedereen waar je het over hebt. Het vertegenwoordigt niet een merk, maar het product", legt advocaat merkenrecht Chantal Bakermans uit. "Het wordt nu zoveel opgepikt dat het onderdeel wordt van ons taalgebruik. En als dat gebeurt, verliest het merk z'n onderscheidend vermogen. Dan kun je het niet meer monopoliseren." 

Alleen de naam

Bovendien is niet het product, maar alleen de naam van het gebakje auteursrechtelijk beschermd. "De naam en het product staan los van elkaar", zegt Bakermans. "Er wordt nu in de media gesuggereerd dat bakkers de tompouce en de croissant niet meer mogen kruisen, maar dat valt niet onder de merknaam. Het product is een andere discussie."

Crompoucen bij Albert Heijn.© Editie NL
Crompoucen bij Albert Heijn.

Ten slotte is de naam crompouce alleen als woordmerk geregistreerd binnen de categorie bakkerijproducten. Dat betekent dat Menig binnen de Benelux de enige is met het recht om deze naam te gebruiken voor een bakkersproduct, maar voor andere categorieën geldt dat niet. "Dat geldt ook voor andere namen met merkrecht. Zo heb je Ajax het schoonmaakmiddel, en Ajax de brandblusser."

Reacties supermarkten

Supermarktketens Albert Heijn en Jumbo hebben de naam van het product op hun websites inmiddels veranderd in 'tompouce croissant'. 

Dirk, Hoogvliet en Boni willen niet reageren. Jumbo laat weten de zaak nog te bekijken.

Lees meer over
Editie NL Link in bioVoedselBakkerMerkenrecht