Arkel

Proefrit met BMW eindigt in sloot: 'Laat je niet afleiden door nieuwe snufjes'

·Aangepast:
© ZHZ ActueelProefrit met BMW eindigt in sloot: 'Laat je niet afleiden door nieuwe snufjes'
RTL

Het is de nachtmerrie van elke autoverkoper: je geeft een klant een peperdure auto mee voor een proefrit en diegene rijdt 'm in de prak. Het gebeurde gisteren met een BMW in het Zuid-Hollandse Arkel. Mag je zomaar elke (dure) auto meenemen voor een proefrit?

Tijdens de proefrit raakte de bestuurder van de weg. Daarbij belandde de BMW M3 Competition – met een prijskaartje van 119.000 euro – op zijn zijkant in de sloot. De bestuurder kwam er zonder kleerscheuren af, maar de auto niet: die raakte zwaar beschadigd.

Voor een autodealer erg vervelend, zegt autoverkoper Jeroen van Kranen. "Maar ook het risico van het vak."

De BMW eindigde op zijn zijkant in de sloot.© ZHZ Actueel
De BMW eindigde op zijn zijkant in de sloot.

Eisen voor proefrit

Wat ervoor nodig is om een auto mee te mogen nemen, verschilt volgens Van Kranen per bedrijf. "Daar zijn geen algemene regels voor."

Zelf werkt hij bij autobedrijf Prins Esclusivo, waar klanten altijd een kopie van hun rijbewijs moeten inleveren voordat ze een auto mee mogen nemen. Daarnaast rijdt de klant met een groen kenteken. "Dan ben je als bedrijf verzekerd als er iets gebeurt." 

Voorwaarden proefrit

Om een proefrit te mogen doen moet je in veel gevallen een kopie van je rijbewijs achterlaten. Soms zelfs van twee soorten identiteitsbewijzen, namelijk rijbewijs en paspoort. Ook komt het voor dat je de sleutels van je eigen auto moet inleveren. Bij heel dure auto's en moeilijke exemplaren die snel optrekken gaat de verkoper soms ook zelf mee.

Bron: Autoweek

Mensenkennis

Van Kranen en zijn collega's gaan daarnaast grotendeels af op hun gevoel. "Iedereen kan bij ons binnenlopen, maar we geven niet alle klanten zomaar een auto mee. Het komt wel aan op mensenkennis. En als het regent geven we ook niet snel een auto mee vanwege slipgevaar." 

Journalist Frank Jacobs van het blad Autoweek denkt dat mensenkennis bij veel bedrijven meespeelt bij het maken van de beslissing. "Dat herinner ik me ook nog uit mijn tijd als verkoper", zegt hij tegen Editie NL. "Maar dat is ook moeilijk. Soms komt er iemand in z'n oude kloffie binnen en dan denk je: nee, die geven we de auto niet mee. Maar dan blijkt hij prima een dure auto te kunnen kopen. Dus het is moeilijk om een balans te vinden tussen vertrouwen en voorzichtig zijn."

Laat je informeren

Wil je zelf als klant een ongelukkige afloop voorkomen? "Laat je van tevoren goed informeren door de dealer, ongeacht of het een dure auto is of niet", adviseert Jacobs. "Als je niet ieder jaar een nieuwe auto koopt, maar bijvoorbeeld iedere tien jaar, dan is er zeker bij nieuwe auto's veel veranderd. Iemand die nooit een Tesla heeft gereden, krijgt die auto waarschijnlijk niet eens zelf aan. Daar zitten allemaal nieuwe snufjes in."

Probeer je daarnaast tijdens de proefrit niet te veel met allerlei nieuwe knopjes in de auto bezig te houden. "Het gaat erom of je je nergens aan ergert en of het voor jou intuïtief rijdt. Niet om al die nieuwe functies." 

Lees meer over
BMWEditie NL Link in bioAuto