Slecht imago

Vuurwerkbranche: 'Noem vuurwerk voortaan vierwerk'

·Aangepast:
© ANPVuurwerkbranche: 'Noem vuurwerk voortaan vierwerk'
RTL

De vuurwerkbranche wil van z'n slechte imago af. Daarom moeten we vuurwerk voortaan vierwerk noemen, stellen verkopers voor. "We moeten af van de associatie met ziekenhuizen vol slachtoffers." 

Bij het woord vuurwerk denken mensen nog te veel aan harde knallers en vuurpijlen, terwijl winkels inmiddels alleen nog siervuurwerk mogen verkopen. Vuurwerkverkopers willen zich distantiëren van de illegale klappers. "Ons vuurwerk is veel veiliger geworden, dus daar hoort een andere naam bij", zegt ondernemer Marcel Koene, die de vuurwerkbranche representeert.

Vuurwerkverkoper Marcel Koene.© Editie NL
Vuurwerkverkoper Marcel Koene.

Dat vindt ook Leo Groeneveld van Belangenvereniging Pyrotechniek Nederland. "Als er een grote vangst illegaal vuurwerk wordt gedaan, komt dat op ons bordje. Mensen zien geen verschil tussen legaal en illegaal vuurwerk. Ze scheren alles over één kam."

Dat terwijl siervuurwerk iets heel anders is, vindt Groeneveld. "Vieren en sieren is mooi en gezellig. Het heeft niks met overlast te maken. Het is een traditie die hoort met saamhorigheid, gezelligheid en een intiem oud & nieuw."

Daarom is de naam vierwerk volgens Groeneveld passender. "Ik heb niet de illusie dat iedereen zometeen vierwerk gaat zeggen. Maar we moeten af van de associatie met vechtpartijen en ziekenhuizen vol slachtoffers." 

Naamswijzigingen

Meer instellingen, bedrijven en producten pasten in het verleden hun naam aan.

  • Lance Armstrong Foundation werd de Livestrong Foundation na de dopingaffaire van wielrenner Armstrong.
  • Moorkop werd chocoladebol omdat de naam racistisch zou zijn.
  • De Stint werd de BSO-bus na het ongeluk in 2018 waarbij vier kinderen om het leven kwamen.
  • Het Prins Bernhard Cultuurfonds veranderde zijn naam in Cultuurfonds vanwege het NSDAP-lidmaatschap van de prins.

Effectief

Of zo'n naamsverandering ook echt iets gaat veranderen? Robert Jan Heyning, eigenaar van Naambureau Nameworks, betwijfelt het. "We leven in een tijd waarin andere woorden worden bedacht voor problemen, in de hoop dat het probleem dan verdwijnt. Maar zo werkt het natuurlijk niet."

Een nieuwe naam kán in sommige gevallen werken bij het oppoetsen van een imago, maar dat hangt af van de omstandigheden. "Zoiets moet worden omarmd door de consument. Als iets van bovenaf wordt opgelegd is het de vraag of het werkt."

Borden aanpassen

Intussen is de vuurwerkbranche begonnen met het doorvoeren van de naam op de producten. "We moeten ook alle spandoeken en borden veranderen", zegt vuurwerkverkoper Koene. "Of dat op tijd lukt voor oud en nieuw weet ik niet, maar anders maar voor volgend jaar." 

Lees meer over
VuurwerkIllegaal vuurwerkVuurwerkverbodNieuwjaarEditie NL Link in bio