Museum Amersfoort blijkt niet geschikt voor kunst, kans op schade aan collectie
Museum Flehite in Amersfoort blijkt niet geschikt voor kunst. Simpelweg het tentoonstellen van de kunstcollectie in het monumentale pand, kan de werken op lange termijn beschadigen. Reden genoeg voor grote musea om momenteel géén kunstwerken meer uit te lenen.
Het museum heeft een diverse collectie, waaronder een schilderij van de kei-trekking, waar Amersfoort de naam Kei-stad aan te danken heeft. Ook staat in het museum een oude celdeur uit de Dieventoren en een urn uit de bronstijd, van ruim 3500 jaar oud. Die lopen nu dus allemaal het risico om beschadiging op te lopen.
De problemen worden veroorzaakt doordat het pand waarin Museum Flehite gevestigd is, last heeft van te grote temperatuurschommelingen. "Monumentale panden zijn heel moeilijk klimatologisch onder controle te houden", zegt Paul Baltus, directeur van het museum.
"Je hebt de juiste luchtvochtigheid en temperatuur nodig, binnen een bepaalde bandbreedte", legt Baltus uit. "In de zomer is bij ons de temperatuur te hoog en in de winter is de luchtvochtigheid te laag. Dat zou de kunst kunnen beschadigen."
Reacties in het materiaal
De gevolgen voor kunst dat niet op de juiste wijze wordt bewaard, zijn niet te overzien. Het Rijksmuseum deed eerder onderzoek naar de effecten van het binnenklimaat op de conditie van kunstwerken.
"Bij olieverf op doek zie je bijvoorbeeld al dat reacties van het materiaal verdubbeld worden bij een temperatuurschommeling van vijf graden", vertelt Katrien Keune, hoofd wetenschap van het Rijksmuseum.
Door de effecten verder te onderzoeken, doet het museum een poging om op de lange termijn te kunnen voorspellen hoe de kunst eruit zal zien. "We willen uiteindelijk een model kunnen maken", vervolgt Keune. "Wat zijn acceptabele waarden voor op de langere termijn voor een kunstwerk, en wat niet? Je wil kunnen voorspellen wat een bepaald klimaat doet over tien jaar, vijftig jaar, of veel langer."
De belangrijkste vraag voor Museum Flehite is momenteel in ieder geval of er geïnvesteerd moet worden in een grootschalige verbouwing om het binnenklimaat te verbeteren. Dat zou nog eens een behoorlijke uitdaging kunnen zijn, omdat isolatie niet zomaar mogelijk is vanwege de monumentale status van het pand, vertelt directeur Baltus.
Moderne kunst veilig
Maar zonder zo'n renovatie, waarschuwt hij, zal het museum niet in staat zijn om kostbare stukken te lenen en tentoon te stellen. Grote musea stellen namelijk hoge eisen en willen hun kunstwerken niet uitlenen voor de temperatuurschommelingen onder controle zijn.
"Voor onze huidige collectie maak ik mij niet zo'n zorgen", zegt Baltus. "Zeker de hedendaagse moderne kunst is niet in gevaar. Het gaat ons vooral om de kunst die we willen lenen van de grote musea. We zijn een klein museum en we hebben juist die bekende werken ook nodig om publiek te trekken", aldus Baltus.