Vervuilde spinazie en croissants met metaal: zo werken terugroepacties
Wie een zak voorverpakte verse spinazie van Albert Heijn in de koelkast heeft liggen doet er goed aan de houdbaarheidsdatum even te controleren. De winkelketen roept de zakken terug omdat er te veel gewasbescherming op de spinazie zit. Dit kan gevaarlijk zijn voor de gezondheid. Vorige week riep ALDI ook al een product terug: roombotercroissants, deze konden metaaldeeltjes bevatten. Hoe werken dit soort terugroepacties?
De spinazie van Albert Heijn met als houdbaarheidsdatum 07-02-2024 en 08-02-2024 bevat een te hoog gehalte acetamiprid, een gewasbeschermingsmiddel.
Klanten die de zakken spinazie in huis hebben, kunnen deze terugbrengen naar de winkel. Het gebeurt wel vaker dat artikelen worden teruggeroepen, vorige week werden roombotercroissants van ALDI teruggeroepen. Hoe worden dit soort fouten eigenlijk ontdekt?
Zo worden productiefouten ontdekt
Editie NL heeft naar aanleiding van eerdere terugroepacties verschillende supermarkten gevraagd hoe zij de kwaliteit van hun producten controleren. Albert Heijn laat weten zelf op allerlei momenten verschillende procedures en checks te hebben ingebouwd om incidenten te voorkomen. "Als blijkt dat een product afwijkt van de wettelijke normen of onze eigen kwaliteitseisen, wordt er een risicoanalyse gemaakt", laat woordvoerder Maarten Jan Sluimers aan Editie NL weten. Niet elke fout is namelijk even ernstig.
"Afwijkingen kunnen bijvoorbeeld te maken hebben met een verkeerd etiket, een afwijkende vorm van het product of een specifiek ingrediënt. Bij de risicoanalyse kijken we vervolgens zorgvuldig of dit gevolgen heeft voor onze klanten en of dit product al in omloop is. Als dit nodig is, wordt een terugroepactie in gang gezet." Zoals afgelopen weekend dus met de spinazie.
Supermarktketen ALDI riep vorige week croissants terug. "De voedselveiligheid van onze producten staat daarbij voorop", laat woordvoerder Tamara van der Sleen aan Editie NL weten. ALDI maakt gebruik van een analyseprogramma waarbij de supermarkt analyses laat uitvoeren op producten uit het assortiment. "Hoe hoger het mogelijke risico, hoe vaker we testen. Dit gebeurt door een extern onafhankelijk testinstituut. Zij doen bijvoorbeeld laboratorium analyses op chemische stoffen, bacteriën en schimmels. Ook onze eigen kwaliteitsafdeling voert dagelijks producttesten uit."
Daarnaast letten ook de winkelmedewerkers op productafwijkingen. "In een dergelijk geval wordt dit direct gemeld bij onze kwaliteitsafdeling. Tenslotte kunnen klanten contact opnemen met onze klantenservice."
Schappen leeghalen
Ook Jumbo laat aan Editie NL weten dat voedselveiligheid uiterst belangrijk is. "Daarom stellen we strenge eisen aan onze leveranciers. Tijdens en na het productieproces voeren zij op verschillende momenten controles uit. Indien we ook maar de geringste twijfel hebben over de voedselveiligheid, dan beschermen we onze klanten altijd met een terugroepactie voor de betreffende partij producten. We vragen winkels het schap leeg te halen en het product kan ook niet meer worden afgerekend of besteld."
Supermarkt PLUS geeft aan steekproeven uit te voeren op het huismerkassortiment. "Bij deze controles kunnen we labtesten, smaaktesten en kwaliteitstesten gebruiken. De monsters kunnen zowel bij de leverancier, het distributiecentrum, als in de winkel worden verzameld. Interne en externe meldingen van consumenten, winkels en distributiecentra vormen een waardevolle bron voor het ontdekken van afwijkingen."
Supermarkten doen zelf onderzoek
Supermarkten doen dus zelf onderzoeken naar hun producten en stuiten daarbij soms op productiefouten, legt woordvoerder Lex Benden van de Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit (NVWA) uit. "Bedrijven moeten dat aan ons melden en wij controleren die bedrijven weer", vertelt hij aan Editie NL.
"Het is verplicht om levensmiddelen met productiefouten van de markt te halen. De supermarkt moet daarnaast het bedrijf inlichten waar de producten zijn ingekocht, die moet ook in actie komen."
Tot slot moet de klant gewaarschuwd worden. Dat doet de supermarkt in eerste instantie zelf, dus niet de NVWA, zoals misschien gedacht wordt. "Wij plaatsen dan de waarschuwing door als een soort service."