Baby Magazine

Waarom HEMA-cover met baby en 'seksspeeltje' woede opwekt

Door Benedicte Bombala··Aangepast:
© HEMAWaarom HEMA-cover met baby en 'seksspeeltje' woede opwekt
RTL

De nieuwste cover van Baby Magazine van de HEMA met daarop 'Alles voor jou en je baby: van speen tot seksspeeltje' heeft veel stof doen opwaaien. De één vond het onschuldig, de ander ronduit pervers. Waarom zijn sommige mensen woedend terwijl anderen om de cover kunnen lachen?

Je hebt niet alle cookies geaccepteerd. Om deze content te bekijken moet je deaanpassen.

De cover doet de gemoederen hoog oplopen. Medisch- en traumapsycholoog Rob de Leeuw snapt waarom het bij sommige mensen woede opwekt. Het heeft onder meer te maken met verschillende associaties die het bij mensen oproept. 

"Associaties zijn een trigger", zegt De Leeuw. "Voor sommige mensen is het heel shockerend dat baby's in verband worden gebracht met seks. Als mensen ergens door getriggerd worden, gaan ze slaan."

Cover is suggestief

De Leeuw vindt de cover zelf ook een beetje vreemd. "Zeker omdat het op de eerste pagina staat", legt hij uit. "Zij willen natuurlijk laten zien wat ze allemaal verkopen. De HEMA mag zeker zeggen wat ze allemaal in huis hebben, maar zo'n cover is suggestief:  baby's zijn onschuldig, maar seksspeeltjes zijn ondeugend. Door ze naast elkaar te leggen, koppel je het aan elkaar."

De psycholoog vermoedt dat het om een bewuste keuze gaat. "Zo werkt reclame", zegt De Leeuw. "Maar dit werkt averechts. Ik kan me voorstellen dat het schadelijk is voor de HEMA."

Identiteit

Volgens neuromarketeer Tim Zuidgeest zijn de heftige reacties echter anders te verklaren. "Men wil een identiteit laten zien", zegt Zuidgeest. "Dat is ook waarom Spotify Wrapped met de stories over je muzieksmaak werkt: het laat iets van je identiteit zien en mensen willen hun identiteit tonen."

Hij gaat verder: "Tegenwoordig - en dat is relatief nieuw - behoort het ook tot je identiteit dat jij je druk maakt of hard maakt voor iets, zoals gelijkheid. Een bedrijf shamen voor zo'n cover, zegt ook iets over jouw identiteit."

Mensen willen punten scoren, stelt Zuidgeest. "Het geldt voor beide kanten: de mensen die zich boos of niet boos maken, willen aan hun achterban laten zien waar zij voor staan. Dat is de onderliggende drive."

Makkelijke fout

Zuidgeest vindt het te makkelijk om te stellen dat mensen mogelijk getriggerd worden door eigen associaties en ervaringen. "Juist de mensen die het hardst schreeuwen, hebben in zo'n geval het minst ervaring. Dit is een heel makkelijke fout, waardoor zij ook makkelijker kunnen schreeuwen."

"Als het echt associatie zou zijn, dan zou je dat ook in de reacties terugzien, dat ze bijvoorbeeld benoemen wat ze zelf hebben meegemaakt. Maar de meesten denken dat ze zich hard maken voor de zaak en dat is wat ze willen laten zien."

Excuses

HEMA heeft inmiddels excuses gemaakt voor de cover. Die lees je hieronder.

HEMA maakt excuses voor cover Baby Magazine.© Screenshot Instagram-account HEMA
HEMA maakt excuses voor cover Baby Magazine.
Lees meer over
HEMARetailTijdschriftenSeksBabyEditie NL Link in bio