Middelbare school

Studiekeuzecoach: 'Nadruk op cijfers schadelijk voor relatie tussen ouder en kind'

Door Benedicte Bombala··Aangepast:
© Getty Images/Maaikje JongbloedStudiekeuzecoach: 'Nadruk op cijfers schadelijk voor relatie tussen ouder en kind'
RTL

Wat als er iemand continu over je schouder meekijkt, en dat je bij alles wat je doet wordt beoordeeld? Die nadruk die ouders van middelbare schoolkinderen leggen op cijfers gaat ten koste van een goede ouder-kindrelatie, stelt studiekeuzecoach Maaike Jongbloed. "Het is beter om ze onvoldoendes te laten halen in de brugklas en ze te leren dat dat niet het einde van de wereld is."

Als studiekeuzecoach ontvangt Jongbloed middelbare scholieren om hen te adviseren en te praten over wat ze moeilijk vinden. Een ding valt haar hierbij op: "Er zijn veel vakken die hen niet intrinsiek niet motiveren en ze voelen veel druk om te moeten presteren", zegt Jongbloed. "Dan zeggen ze dingen als: 'Ik weet niet of mijn ouders het goed vinden als ik een studie kies die past bij mij, want zij willen dat ik een studie in een bepaalde richting doe.'"

Magister

De leerlingen vinden de vakken niet leuk, maar bij ouders gaat het vaak om de cijfers. "Die denken alleen: als het maar goed gaat op school", gaat Jongbloed verder. "Maar er zijn veel meer andere dingen die kinderen bezighouden. Ouders zijn heel erg bezig aan hun kind te trekken, om ze zo naar een zo hoog mogelijk niveau te tillen."

Wat volgens de kenner ook niet helpt, zijn leerlingenvolgsystemen als Magister. Door dit systeem worden ouders automatisch op de hoogte gehouden van onder meer de cijfers van hun kind. "Je kunt er als school ook voor kiezen om die cijfers uit te zetten", zegt Jongbloed. "Het is belangrijk dat als een kind een onvoldoende haalt, die dat op een eigen moment kan vertellen."

Middelbare scholieren scoren ondermaats: prestaties in lezen en exacte vakken op dieptepunt
Lees ook

Middelbare scholieren scoren ondermaats: prestaties in lezen en exacte vakken op dieptepunt

Via LinkedIn krijgt ze veel bijval voor haar pleidooi. 'Met magister bereik je het tegenovergestelde effect. Hij/ zij ervaart dat zijn/ haar schoolwerk van jou is. Dat jij de baas bent over zijn/ haar schoolwerk. Dat het leren van jou moet. En dat hij/ zij het dus zelf niet kan. Je zegt eigenlijk steeds jij kan dit niet. Ik beheer het voor je. En dat is nou wat je net niet wilt.'

Overbruggingsjaar

Volgens Jongbloed zou het fijn zijn als ouders zouden inzien dat de eerst paar jaar op de middelbare school, en vooral de brugklas is bedoeld om kinderen te 'leren leren'. "In brugklas zit het woord 'brug': het is een overbruggingsjaar waarin een kind van de lagere school naar de middelbare school gaat. Waarin die niet meer één juf of meester heeft voor verschillende vakken en opeens veel meer vrijheid heeft."

Kinderen moeten leren hoe ze school kunnen combineren met sport en vrije tijd. "Nadenken over: 'wanneer heb ik energie? Misschien kan ik na school beter eerst een uurtje niks doen.' Wij willen dat kinderen zelfstandig worden, maar wanneer moeten ze dat leren?"

Weg van ouders

Jongbloed gaat verder: "Het is beter om ze onvoldoendes te laten halen in de brugklas en te leren dat dat niet het einde van de wereld is. Het belangrijkste is de relatie tussen jou en je kind. Er zijn bijvoorbeeld leerlingen die zeggen: 'Ik wil na de middelbare een tussenjaar, gewoon om weg te zijn van mijn ouders."

De studiekeuzecoach raadt ouders aan het gesprek aan te gaan met hun kind: "'Je gaat naar het middelbare, wat verwacht je daarvan? Hoe kan ik je daarin begeleiden? Is het prettig om er samen naar te kijken?' Het kind heeft de regie, de ouders kunnen meekijken."

Het is belangrijk dat ouders hierbij interesse moeten tonen in hun kind als eigen persoon. "Wees nieuwsgierig naar wie je kind is, in plaats van wat jij vindt dat je kind moet zijn. Een kind is van zichzelf en heeft een eigen weg te gaan in het leven. Ondersteun en begrens waar nodig."

Eigen verantwoordelijkheid

Afsluitend: "Het gaat om vertrouwen geven en eigen verantwoordelijkheid, maar daar horen grenzen bij."

"Ik zou het insteken als: 'We hebben afspraken: ik ga naar werk en jij gaat naar school. Jij gaat je diploma halen en ik verdien het geld. Als je kind er op school een potje van maakt, ga je samen grenzen stellen, zoals een tijdje níet uitgaan, bijvoorbeeld. Vanuit het perspectief: zo werkt het in het leven. Als ik er in mijn werk een potje van maak, word ik op een gegeven moment ook weggestuurd."

Vond je dit artikel leuk? Klik dan hier om meer van Editie NL te lezen. Volg ons ook op Instagram en Facebook

Lees meer over
MagisterMiddelbare schoolEditie NL Link in bio