Geurreclame

Je neus achterna kopen: McDonald's adverteert met frietjesgeur op straat

·Aangepast:
© ANP fotoJe neus achterna kopen: McDonald's adverteert met frietjesgeur op straat
RTL

De een zal zijn neus ervoor ophalen, de ander krijgt er een knorrende maag van: de geur van fastfoodketen McDonald's. Wie weleens langs een restaurant van de keten loopt zal de geur meteen herkennen. Nu zet de hamburgerketen de specifieke geur van hun frietjes in bij hun nieuwste marketingcampagne.

Het geurbillboard© McDonald's
Het geurbillboard

De onmiskenbare geur van fastfood. Niet iedereen wordt er meteen hongerig van. Toch gebruikt McDonald's de geur van hun frietjes om klanten te lokken. In de buurt van een aantal vestigingen van de keten zijn rode en gele, lege billboards geplaatst die geen plaatjes of tekst maar alleen de geur van friet verspreiden. 

"Het is bewezen dat geur effectiever is om heldere en emotionele herinneren naar boven te halen dan beeld", laat Stijn Mentrop-Huliselan, CMO van de keten weten in een persbericht. 

De geurtruc wordt vaker toegepast. Zo bakken fanatieke huisverkopers graag een verse appeltaart en lokken kledingwinkels klanten hun winkel in met heftige parfums. Geurspecialist Bart Janssens van Odorme legt uit hoe dat werkt. "Wij proberen met geur mensen te beïnvloeden", zegt hij tegen Editie NL. Zijn bedrijf hangt geursystemen op in winkels. "We proberen mensen naar een bepaald deel van de winkel te lokken, ze langer te laten blijven en zo iets te laten kopen. We doen dit zonder dat de klant het doorheeft."

Lederen schoenen

Als voorbeeld noemt hij een schoenwinkel. "Bij de duurdere schoenen hebben we een ouderwetse ledergeur opgehangen. De verkoop ging daardoor omhoog."

Want onbewust doet de geur iets met de klanten legt geuronderzoeker Sanne Boesveldt van de Wageningen Universiteit uit. "Mensen kunnen geuren herkennen en hebben daar bepaalde associaties bij", zegt ze tegen Editie NL. "En zeker als dat positieve associaties zijn dan kan dat het keuzegedrag beïnvloeden."

Geur van gebakken brood

Herkenbaarheid van de geuren is daarbij erg belangrijk. "In de supermarkt bakken ze brood af om trek te creëren." Al zal niet iedereen dezelfde associaties hebben bij de geur van fastfood. "Het is echt heel persoonsgebonden omdat het afhankelijk is van persoonlijke ervaringen. Afhankelijk van of je het lekker vindt of niet zal het trek opwekken. Maar niet iedereen vindt de Mac lekker."

Lees meer over
McDonaldsFastfoodReclameEditie NL Link in bio