Hierom zijn Europapa-pakken razend populair: 'Niet alleen door Joost Klein'
Heb jij op zolder of in je kledingkast nog een felgekleurd trainingspak liggen? Die zou zomaar wat knaken kunnen opleveren. De zogeheten 90's-trainingspakken vliegen namelijk de deur uit sinds Joost Klein zijn hit Europapa lanceerde.
Yassine Salihine, hoofdcurator bij het Design Museum in Den Bosch, weet het zeker: de nineties-kleding is weer helemaal in. "Onlangs is de film Hardcore Never Dies uitgekomen en Joost Klein zet het met Europapa nog eens op de kaart."
All the way
Een van de kringloopwinkels die meelift op het succes van Joost Klein is kringloopwarenhuis Het Goed. Filiaalmanager Bas Boerman heeft sinds kort rekken geplaatst met felgekleurde trainingsjacks, hoodies en sweaters. "Mensen halen een volledig trainingspak voor feestjes, dan gaan ze all the way. Maar ze dragen het ook gewoon als casual kleding", vertelt Boerman.
Met welk doel de kleding wordt gedragen, kan dus verschillen. Maar de Europapa-pakken hebben allemaal dezelfde soort kleuren. "De felle kleuren en prints van de nineties trainingspakken komen door nieuwe printtechnieken", vertelt Salihine.
Die technieken zorgden er ook voor dat fabrikanten de kleding goedkoper konden bedrukken, waardoor de prijzen daalden. Waar een trainingspak eerst zo'n 500 euro kostte, worden ze nu al voor 150 aangeboden op platforms zoals Marktplaats en Vinted. In de kringloopwinkel kun je zelfs een jas voor een tientje scoren. Ook de coronapandemie zou een rol hebben gespeeld in de populariteit van de kleding. "Men ontdekte toen hoe comfortabel het zat," meent Salihine.
Berlijnse Muur
Daarnaast was de val van de Berlijnse muur in 1989 ook een kantelpunt qua kledingkeuze, aldus de hoofdcurator. "In de tijd waarin de muur viel, vond een soort massale bevrijding plaats." Dat zou zich hebben geuit in het dragen van felle kleuren en patronen. "Er waren ook mensen die wel drie jasjes over elkaar droegen. Dan was het meer een statussymbool," aldus de hoofdcurator.
Bekende merken zoals Australian by l'alpina, Lotto en later Nike speelden daar volgens Salihine op in. "De Italiaanse merken begonnen ermee. De kleding was in eerste instantie echt om in te sporten, maar ze werden ook aan een breder publiek verkocht."
Hergebruik
Ook Boerman van kringloopwarenhuis Het Goed richt zich op een breed publiek. "Wij vinden namelijk dat hergebruik de norm moet worden. Door aanbod passend bij de tijd en hypes krijgen we meer mensen over de drempel zodat we onze missie verder kunnen uitbouwen."