Grillbikkel vet populair: wordt de snack een blijvertje?
De mexicano, gehaktstaaf en frikandel krijgen er wellicht een broertje bij in de vitrine van de frituur. De nieuwe snack van Snacksalon De Schelp in Roelofarendsveen, de grillbikkel, is met goud bekroond door het Nederlands Frituurcentrum. Ligt deze snack straks in alle snackbars van Nederland?
Liefhebbers van de traditionele grillworst kunnen met deze nieuwe snack hun hart ophalen: een gefrituurde grillworst mét kaas, uiteraard in een krokant jasje.
De grillbikkel, bedacht door Marcel Norder van Snacksalon De Schelp in Roelofarendsveen, is vooral in de Bollenstreek momenteel een hit. "Het is eigenlijk een gewone grillworst die je kan frituren", zegt Norden tegen Editie NL. "Hier in het dorp staat Keurslager Van der Meer echt bekend om hun grillworst. Ik vroeg me af waarom er geen snackvariant van was, en ben toen met de slager in gesprek gegaan." Een jaar lang hebben ze aan de snack gesleuteld – met als resultaat een frituurbare grillworst in snackformaat.
Inmiddels verkoopt hij de snack ook aan ondernemers uit Lisse, Leiden, Koudekerk aan den Rijn en Utrecht. "We hopen dat de grillbikkel zich als een olievlek over het land gaat verspreiden", gaat Norder verder. "We maken hem nu nog met de hand, hopelijk komt er een grote partij die interesse heeft zodat we hem ook bij de groothandel kunnen krijgen."
Maar wat moet er gebeuren voordat een snack van een lokale ondernemer landelijk verkrijgbaar is? "Nieuwe snacks dringen vaak door maar zijn ook snel weer vergeten", legt fritoricus Ubel Zuiderveld van foodservicewatcher.nl uit aan Editie NL.
"Een lokale ondernemer begint ermee en voor je het weet zijn er tien of vijftien zaken die het verkopen. Als het echt groot wordt dan moet je een externe producent hebben want dan wordt het te lastig om het zelf allemaal te produceren." Dat is volgens Zuiderveld bijvoorbeeld gebeurd met de bami- en nasischijven.
Souflesse
De laatste snack die volgens hem echt groot is geworden is de souflesse, een soort chique kaassoufflé. "Al is dat een variant op een bestaande snack dus eigenlijk telt dat niet." En dat zie je volgens Zuiderveld vaker. "De laatste tijd zie je dat er veel met bestaande snacks gevarieerd wordt, vooral met de frikandel. Maar als je kijkt naar de top tien van meest verkochte snacks dan zijn dat toch veel de oudere snacks."
Het is volgens hem makkelijker om een saus op de markt te brengen. "Zeedijksaus en Brandermayonaise zie je ook wel veel in snackbars terugkomen. Net als natuurlijk de joppiesaus." Of de grillbikkel een succes wordt is dus maar afwachten. "Hij heeft in ieder geval wel zijn naam mee."
Je hebt niet alle cookies geaccepteerd. Om deze content te bekijken moet je deaanpassen.