'Incident songfestival is goed voor het 'merk' Joost Klein'
Joost Klein mocht afgelopen zaterdag zijn nummer niet ten gehore brengen tijdens de finale van het Eurovisiesongfestival, maar ondertussen is zijn nummer in veel landen wel het meest gestreamde nummer op Spotify. Ook het aantal volgers van Klein op Instagram is enorm toegenomen. Het incident legt hem vooralsnog geen windeieren. "Dit is wat betreft naamsbekendheid de best mogelijke uitkomst."
In meerdere landen staat Europapa momenteel in de top 10 best beluisterde nummers. Zijn videoclip op YouTube is al ruim 27 miljoen keer bekeken en 1,5 miljoen mensen volgen de artiest op Instagram. "Ik denk dat dit voor Joost Klein – los van het feit dat het natuurlijk zeer vervelend is – de best mogelijke uitkomst is wat betreft naamsbekendheid", zegt marketingexpert Berend klumper van 'Not Selling Liquid' tegen Editie NL.
"Hij heeft er ontzettend veel volgers bij gekregen, volgens mij is zijn volgeraantal meer dan verdubbeld. Daarnaast is zijn naam ontzettend vaak genoemd en voorbij gekomen. Dat maakt dat zijn naam ook 'rondzoemt' in de hoofden van mensen die wellicht helemaal niet geïnteresseerd zijn in het songfestival, deze gaan hem dan volgen en luisteren naar zijn muziek."
52 miljoen streams
Europapa heeft inmiddels al zo'n 52 miljoen streams op Spotify. "Voor het merk Joost Klein is dit dus de beste situatie geweest, los van het feit dat dit voor hem natuurlijk niet de gewenste uitkomst is geweest - laten we dat duidelijk hebben."
Wanneer er meer informatie over een eventuele vervolging door Zweden komt, is nog niet duidelijk. "Het is natuurlijk afwachten wat de uitkomst van het onderzoek is. Stel: die uitkomst is negatief, dan hoeft dat dus niet per se een negatieve impact op het merk Joost Klein te hebben."
Verlies STER
Zolang de uitkomst van het onderzoek nog niet bekend is lijkt de STER momenteel de grootste verliezer van de diskwalificatie van Joost Klein. Volgens kijkcijferdeskundige Tina Nijkamp moet de STER een hoop bedrijven tegemoetkomen. "Om een reclamespot uit te mogen zenden voor de finale moesten bedrijven 26.800 euro betalen", zegt Nijkamp tegen Editie NL.
"Deze kosten waren beraamd op de prognose van de kijkcijfers." Maar omdat de kijkcijfers door het ontbreken van Klein in de finale gehalveerd waren moet de STER dit compenseren. "Vaak doen ze dat door gratis reclamespotjes aan te bieden of in het slechte geval geld terug te geven. Ik heb een berekening gemaakt en ik schat dat dit de STER ongeveer 300.000 euro heeft gekost."