Minder cabrio's verkocht: 'Alleen handig om een kerstboom mee te halen'
Pet op, sjaal om en rijden maar: vorig jaar werden in ons land bijna 1500 nieuwe cabrio's verkocht. En dat is een halvering van het aantal auto's met open dak dat zes jaar geleden werd verkocht. Ook Volkswagen stopte deze maand met de productie van de cabrio. Hoe komt het toch dat dit type auto niet meer populair is? "Vroeger had elk merk een cabrio."
De wind door de haren, een picknickmand mee en lekker een dagje cruisen met de cabrio. Het lijkt bijna niet meer te bestaan. Er zijn steeds minder fabrikanten die nog een auto met open dak maken. De vraag naar dit model is dan ook flink afgenomen. In 2017 werden er nog 3.186 nieuwe cabrio's verkocht, vorig jaar waren dit er nog maar 1493, blijkt uit cijfers van BOVAG.
De cabrio lijkt uit het straatbeeld te verdwijnen, ziet ook autojournalist Wouter Karssen. "Vroeger toen ik net begon met werken, waren er best wel wat collega's die als leaseauto een cabrio namen", zegt hij tegen Editie NL. "Dat is nu ondenkbaar." Niet alleen omdat de leaseregels strenger zijn geworden, maar het aanbod is er praktisch niet meer. "Er zijn nog wel een hele dure Mini en een dure Tesla te krijgen. Maar als je elektrisch moet rijden van de baas dan is een cabrio dus eigenlijk geen optie."
Ook cabrio's die op brandstof rijden, worden bijna niet meer gemaakt. "Ze zijn 'kneiterduur' om te produceren", gaat Karssen verder. "Sinds de jaren '90 hebben cabrio's een metalen vouwdak en dat luistert heel nauw. Als het dak een keer lekt, dan krijg je het nooit meer goed. De ontwikkeling van die kapconstructies is zo duur dat autofabrikanten ermee zijn gestopt."
Luxe segment
Dat ziet ook Jack Driessen van Cabrioland. Hij verkoopt al een kwart eeuw auto's zonder dak. "Cabrio's zijn voornamelijk alleen nog maar in het luxe segment te krijgen", zegt hij tegen Editie NL. "Een cabrio is duur om te maken, de simpelere modellen worden daarom niet meer geproduceerd. Die worden wel nog veel tweedehands verkocht. "
Bovendien is de groep die nieuwe auto's koopt – de babyboomers – volgens autojournalist Karssen op zoek naar een ander model. "Die willen een auto met een hoge instap." Een cabrio lijkt heel leuk, maar er zitten toch ook veel nadelen aan denkt hij: "Voor de korte ritjes rond de stad is het heerlijk. Maar op de snelweg is een cabrio niet aan te raden. Ze zijn alleen handig om een kerstboom mee te halen."