Nicki Minaj in Ziggo Dome
RTLArtiest komt uren te laat opdagen: wat zijn je rechten als concertbezoeker?
Door Editie NL··Aangepast:
Rapper Nicki Minaj (41) heeft het geduld van haar Nederlandse fans in de Ziggo Dome donderdagavond flink op de proef gesteld: bijna drie uur later dan gepland begon ze pas haar concert. Ze is niet de enige artiest die te laat komt opdagen voor optredens, maar de gevolgen kunnen wel vervelend uitpakken. Voor de organisatie, maar ook voor concertbezoekers. Wat zijn je rechten als een artiest uren te laat komt?
"Normaal gezien begint een concert in de Ziggo Dome om 21.00 uur en is het om 23.00 uur afgelopen", vertelt popjournalist Atze de Vrieze aan Editie NL. "Nicki Minaj had als starttijd al 20.00 uur, waarschijnlijk omdat ze altijd te laat begint, en ze begon dus pas om 22:45 uur. Dat is echt niet netjes."
De organisatie hield er volgens de kenner vermoedelijk rekening mee. "Ik kan me voorstellen dat de organisator ook niet blij is met een artiest die veel te laat komt", zegt De Vrieze. "De Ziggo Dome meldde vooraf al op de site dat Nicki Minaj vaak te laat begint. Dat is wel opvallend en houdt dus ook in dat ze een notoire te laatkomer is."
Grote artiesten
"Vroeger begonnen concerten veel vaker te laat", gaat De Vrieze verder. "Maar mijn ervaring is dat concerten meestal wel op tijd beginnen. Zeker de minder grote artiesten kunnen het zich niet veroorloven om vaak te laat te komen, want het kan je fans kosten. Grote artiesten hebben daar minder last van."
Zo kwam Madonna het afgelopen jaar ook te laat en kwam Burna Boy zelfs helemaal niet opdagen. De keer dat hij wel kwam om het in te halen, begon hij bij bovendien ook te laat. Het gevolg hiervan is onder andere dat de organisatie waarschijnlijk moet overwerken. En in het ergste geval kunnen mensen die afhankelijk zijn van het openbaar vervoer niet meer thuiskomen, of moeten ze noodgedwongen het concert missen.
Wat je als gedupeerde in zo'n geval kunt doen, hangt af van de situatie. "Soms staat vooraf duidelijk aangegeven bij het kopen van de tickets, of in de algemene voorwaarden, dat je er rekening mee moet houden dat een optreden later kan beginnen en eindigen", zegt muziekadvocaat Sander Petit tegen Editie NL. "Maar soms wordt dit ook pas later gecommuniceerd, of helemaal niet. Daar hangt veel van af."
Verantwoordelijk
Volgens Petit koop je in principe een kaartje om een bepaalde artiest te zien, op een bepaalde datum, tijd en locatie. "Als dat dan niet gebeurt en jij mist daardoor gedeeltelijk of het hele optreden, dan kan je zeggen dat de artiest niet geleverd heeft." Maar wie daarvoor precies verantwoordelijk is, is vaak lastig vast te stellen. "Je moet namelijk kijken naar de communicatie, verwachtingen, oorzaak, duur van de vertraging, eventueel geboden oplossingen en afhandeling."
"Soms is er echt iets aan de hand", legt Petit verder uit. "Als je als artiest een aansluitende vlucht mist – zonder dat het jouw schuld is – kan er sprake van overmacht zijn. Of als je echt met hoge koorts in bed ligt en een doktersverklaring daarvoor hebt. Maar geen zin hebben, gewoon te laat zijn, te dronken of stoned zijn om op te treden, dat zie ik niet als overmacht." Het wordt al iets complexer als de techniek hetgeen is dat niet meewerkt. "Wiens schuld of verantwoordelijkheid is dit? En mag je dit wel afwikkelen op de bezoeker? Reis- en verblijfkosten worden doorgaans niet vergoed."
Reputatie
Bovendien lopen organisatoren soms ook inkomsten mis. "Zij krijgen soms een deel van de drankomzet, dus als er te laat begonnen wordt, kan dat ook voor de organisator flink wat geld schelen", zegt Petit. "Dat geldt ook voor de verkoop van merchandise. Daarnaast kan je reputatie flinke schade oplopen, maar denk ook aan gemaakte marketingkosten. Organisatoren hebben het soms ook maar te doen met de grillen van de artiesten die zij boeken."
Samengevat geldt: wanneer iets precies onrechtmatig is en er een recht op schadevergoeding bestaat, verschilt van geval tot geval. "Uiteraard dekken organisatoren zich zoveel mogelijk in. En op een gegeven moment kan er ook voor de artiest een kantelpunt komen. Je fans pikken het niet tot in de eeuwigheid dat je altijd maar te laat komt."