Geen arts, maar influencer: jeugd kiest vaak voor 'bullshitbaan'
Astronaut, kapper of dolfijnentrainer. Dat waren vroeger veel gegeven antwoorden als aan kinderen werd gevraagd wat ze later wilden worden. Toch kiezen jongeren volgens veel werkgevers tegenwoordig te vaak voor een zogenaamde 'bullshitbaan', zoals TikTokker of podcastmaker. En dat terwijl we een groot tekort hebben aan mensen in cruciale sectoren.
Uit onderzoek van wervingsbureau Pro Contact komt naar voren dat 65% van de werkgevers aangeeft dat jongeren te vaak kiezen voor een 'bullshitbaan'.
Volgens Noud Baijens van Pro Contact spelen zogeheten 'onzinbanen' niet alleen bij de nieuwe generatie, maar is het een trend die al langer gaande is. "Een groot deel van die banen wordt in de toekomst geautomatiseerd of overgenomen door AI, oftewel kunstmatige intelligentie". Denk aan banen zoals copywriting, marketing en PR.
Tegelijkertijd staan er volgens het CBS meer dan 400.000 vacatures open. Voornamelijk in de zorg, het onderwijs en de techniek kampen ze met tekorten. En juist in die sectoren is de bestaanszekerheid groot in de toekomst, omdat ze niet zo makkelijk kunnen worden vervangen door AI. "Dus er is werk aan de winkel om dat te veranderen", zegt Baijens.
Wat is een bullshitbaan?
Maar wat is nou eigenlijk een bullshitbaan? "Je moet altijd oppassen met hoe je dit zegt, maar over het algemeen is een bullshitbaan een baan waarbij niemand wakker ligt als je er een paar dagen niet bent of niks doet. Vooral als het weinig toevoegt aan de maatschappij", stelt Baijens.
Dus geen docent, verpleegkundige of brandweervrouw. Veel mensen denken daarentegen al snel aan bijvoorbeeld influencers. Maartje Diepstraten is één van de vele influencers in Nederland. Haar Instagrampagina Barts Boekje telt bijna 90.000 volgers. Op haar website maakt ze content over reisbestemmingen en trouwlocaties. "Ik heb inmiddels negen mensen in dienst. We verdienen geld door onder andere foto's, teksten en video's te maken voor andere bedrijven."
Diepstraten verdient ook geld via haar eigen kanalen. "We bereiken een klein miljoen bezoekers per maand op onze website, en voor een deel moeten de bezoekers betalen op onze site." 90 procent van de content is gratis, maar er is dus ook betaalde content.
Je hebt niet alle cookies geaccepteerd. Om deze content te bekijken moet je deaanpassen.
Dit verdient een influencer
Bullshitbaan of niet, influencer zijn brengt meestal geld in het laatje. Volgens carrièreplatform Intermediair is het gemiddelde salaris van een influencer zo'n 3500 euro bruto per maand – ongeveer evenveel als een modaal inkomen.
Diepstraten is al 14 jaar influencer en deed het werk eerst in haar eentje terwijl ze daarnaast nog een baan had. "Pas na vier jaar ga je geld verdienen. Je moet dus echt een lange adem hebben." De regel is vaak: hoe meer volgers je hebt, hoe meer je verdient.
Wat is de oplossing?
Daar ligt volgens Baijens van Pro Contact ook de oplossing om de tekorten in cruciale sectoren weg te werken. "Salarissen van cruciale beroepen moeten misschien nog meer omhoog. Het moet meer uitgedragen worden dat je dus meer verdient als loodgieter of stukadoor dan als influencer."