Frietje wordt vet duur door slechte aardappeloogsten
Even snel een patatje met mayo of oorlog bij de snackbar halen? Daar ga je meer voor betalen. Vanwege tegenvallende oogsten stijgen de prijzen van aardappelen en dat ga je aan de kassa merken.
Te natte én te droge perioden zorgen voor slechte aardappeloogsten, wat er dus uiteindelijk voor zorgt dat jouw patatje duurder wordt. Volgens 'fritoricus' Ubel Zuiderveld bepaalt de aardappelprijs voor ongeveer 10 procent de prijs van een frietje, waardoor de gemiddelde prijs in de friettent zal stijgen richting de 3 euro.
De kosten van een patatje zijn de laatste jaren sowieso al opgelopen, voornamelijk door de gestegen personeelskosten. "De afgelopen drie jaar zijn die kosten in de horeca met 30 procent omhooggegaan. Olie is ook duurder geworden. Het valt niet te ontkennen dat alles duurder wordt."
Van 1,50 gulden naar 2,25 euro
Dat merkt ook snackbareigenaar Wim van Snackbar Wimke in het Noord-Brabantse Oijen. "Ik besta al 28 jaar. Toen ik begon, verkocht ik een frietje met mayo voor 1,50 gulden. Tegenwoordig verkoop ik ze voor 2,25 euro." Een stukje duurder dus, maar nog steeds goedkoper dan bij veel andere patatzaken. "In mijn optiek zouden de prijzen niet zo hoog hoeven zijn. Veel eigenaren willen te dik op vakantie."
Ook Wim merkt iets van de gestegen aardappelprijzen, maar heeft daar een prima oplossing voor. "Je kan ook gewoon aardappelen uit België of Duitsland halen. En al wordt het voor mij een beetje duurder, ik ga niet alles doorberekenen aan de klant." Zijn goedkope frietjes maken Wim een populaire snackbar in de regio. "Ik heb de laatste jaren meer klanten, die komen ook van ver hierheen."
'Horeca te voorzichtig met prijsstijgingen'
Fritoricus Zuiderveld is van mening dat horeca-eigenaren hun prijzen juist wat mogen verhogen. "Alle onderzoeken tonen namelijk aan dat horecaondernemers de prijzen eigenlijk te weinig laten stijgen vergeleken met andere segmenten. Horecaondernemers zijn over het algemeen heel voorzichtig met prijsstijgingen."
Zuiderveld gaat verder: "Het nieuws over de aardappel biedt ze dan wat ruimte om de prijzen te laten stijgen." Dat betekent niet dat elke patatzaak direct twee keer zoveel moet vragen. Zuiderveld adviseert horecaondernemers eerst om te kijken of hun doelgroep een stijging nog wel kan betalen, afhankelijk van de locatie.
Zo zijn er ambachtelijke patatzaken die soms 6 euro vragen voor een portie, terwijl een snackbar in een woonwijk buiten de Randstad een stuk minder vraagt. "En wat is de verhouding met alternatieven zoals een broodje shoarma of een pizza? Dat bepaalt ook de prijs."