Efteling experimenteert met digitale wachtrij (toch heeft fysiek wachten ook voordelen)
Hoe populairder de attractie, hoe langer de rij. En dat nemen veel bezoekers voor lief. Maar wat als je in de toekomst niet meer fysiek hoeft te wachten? De Efteling experimenteert nu met een digitale rij voor de Droomvlucht. "Als je er een kwartier staat, ga je er vaak ook niet uit omdat je anders tijd hebt verspild."
Een uur in de rij staan voor een attractie van slechts 5 minuten is natuurlijk niet ideaal. En dat eeuwige wachten heeft een negatieve invloed op hoe bezoekers de Efteling beoordelen. Droomvlucht-liefhebbers kunnen nu via de Efteling-app aansluiten in de digitale rij en krijgen een melding als ze aan de beurt zijn. "Als je in de digitale rij staat, kan je tussentijds iets anders doen. Bijvoorbeeld een hapje eten of een rustigere attractie bezoeken," zegt Efteling-woordvoerder Steven van Gils.
Volgens consumentenpsycholoog Patrick Wessels is het experiment een slimme keuze van het pretpark. "Dit zorgt ervoor dat ze minder klachten krijgen over te lange rijen."
Maar waarom is wachten zo vervelend? "Dat komt omdat je geen controle hebt," zegt Wessels. "Dan sta je maar te wachten en te wachten. Als je er een kwartier staat, ga je er vaak ook niet uit omdat je anders tijd hebt verspild." Hij vergelijkt het met in de wachtrij staan van de klantenservice. "Je hangt niet snel op als het te lang duurt, anders is het zonde van de tijd."
Voordelen van wachten
Toch zitten er ook voordelen aan het wachten in de rij. Wachten levert namelijk een bepaalde voorpret op. "Ook als je een halfjaar van tevoren je vakantie boekt, heb je meer plezier dan als je last minute boekt." Als je in de digitale rij staat, is er een grote kans dat je ondertussen wat anders gaat doen. "Dan is de voorpret eraf. En in de rij heb je vaak ook hele leuke gesprekken."
Daarbij zorgt het wachten op een positieve ervaring voor dubbel genot. "Je kan in de bioscoop ook liever voor een pauze gaan. Je hersenen weten namelijk niet hoe lang je van iets genoot, maar hoeveel momenten." Door een leuke ervaring in twee of meerdere stukjes te verdelen, ervaar je dus meer genot. Elke keer tussen attracties door in de rij staan, verhoogt dus onbewust je plezier.
We onthouden alleen de ervaring, niet de duur
Dat geldt ook andersom: een pauze inlassen tijdens een onplezierige activiteit verhoogt de negatieve ervaring. "Je kan beter in één keer je tandartsbehandeling ondergaan dan een pauze in te lassen." En veel mensen herkennen het negatieve gevoel wel tijdens een tussenstop met het vliegtuig. "Je kan altijd beter in één keer doorgaan. We onthouden alleen hoe fijn of vervelend een ervaring was, niet hoelang het duurde."
Ondanks dat een fysieke rij dus psychologische voordelen oplevert, hoopt de Efteling in de toekomst meer digitale rijen beschikbaar te kunnen stellen. "We zien positieve reacties voorbijkomen. Sommige mensen vinden het lastig, omdat het iets nieuws is. Dit is toekomstmuziek voor ons eigen park. De technologische ontwikkelingen zijn er steeds meer."