Oldtimers onveilig? 'Vaak willen liefhebbers dat de auto in originele staat blijft'
De Belgische acteur Tom Waes reed afgelopen weekend met zijn 40 jaar oude Porsche in op een pijlwagen. De auto waarin hij reed, had geen airbags. En dat maakt de bestuurder van een oldtimer extra kwetsbaar.
Waes reed in een Porsche 911 uit 1977. Een auto die niet allen de charme, maar ook de veiligheidseisen uit de jaren '70 heeft. "Vroeger namen ze het niet zo nauw met de veiligheid. Tegenwoordig wordt daar veel meer op gelet", zegt oldtimer-restaurateur Danny Mannoesingh tegen Editie NL. Hij past veel oldtimers aan om ze veiliger te maken.
"We zetten er vaak een nieuw remsysteem op, en maken er airbags in. Vaak plaatsen we ook een nieuw stuur. Vroeger bestond een stuur uit één deel en dat is gevaarlijk als je een ongeluk krijgt." Maar niet elke oldtimer-eigenaar wil deze nieuwe veiligheidsaanpassingen. "Je kunt veel doen bij oldtimers maar vaak willen de liefhebbers dat de auto in de originele staat blijft."
Toch merken verzekeraars dat auto's op leeftijd maar weinig schade rijden, of betrokken raken bij ongevallen. "Mensen die een oldtimer rijden, gaan er doorgaans zuinig mee om. Ze koesteren hun auto", zegt Peter Staal van de Koninklijke Nederlandse Automobiel Club, KNAC. Een bedrijf dat zich vooral bezighoudt met pechhulp en verzekeren van oldtimers.
Er wordt ook veel minder mee gereden dan met moderne auto's. "Om vrijstelling van de motorrijtuigenbelasting te krijgen, mag je er van december tot en met februari niet mee rijden." In de donkere maanden zijn ze dus nauwelijks te vinden in het verkeer.
Originele staat
Ze raken dus minder betrokken bij ongevallen omdat oldtimers minder in het verkeer te vinden zijn. Maar moderne auto's zijn veel veiliger. "Oldtimers zijn opgenomen in de erfgoedlijst. Ze moeten dus zoveel mogelijk in originele staat behouden blijven. Maar in de jaren 70 waren de veiligheidseisen anders dan nu. Een moderne auto met airbags is veel veiliger voor de bestuurder."