Elf on the Shelf wint aan populariteit in Nederland: 'Brengt stukje magie weer terug'
Bij Kerstmis horen voor veel mensen een kerstboom, lichtjes en de kerstman. Steeds meer gezinnen in Nederland voegen daar de 'Elf on the Shelf' aan toe, een traditie die vanuit de Verenigde Staten is overgewaaid. "Ik geniet ervan, omdat ons zoontje ervan geniet."
De kersttraditie bestaat sinds 2005 en is gebaseerd op een kinderboek met dezelfde naam, geschreven door Carol Aebersold en haar dochter Chanda Bell. Vooral in de Verenigde Staten, het Verenigd Koninkrijk en Canada wordt de traditie gevierd, maar ook in Nederland heeft de elf voet aan de grond gekregen.
Dit houdt de traditie in
Milou Hofmeester uit Dordrecht heeft de elf al een aantal jaren in huis. "Al voordat hij hier bekend werd. Ik merk dat de elf sinds vorig jaar steeds populairder wordt in Nederland en ook op meer plekken te koop is", vertelt ze. Het verhaal van Elf on the Shelf, oftewel de elf op de plank, gaat over een elfje dat een paar weken voor Kerstmis langskomt om te observeren of de kinderen braaf zijn.
De elf rapporteert dit vervolgens aan de Kerstman, waarna hij weer verdwijnt op kerstavond. "De datum waarop hij langskomt mag je zelf bepalen. Officieel komt hij op 1 december langs, maar wij kozen voor een dag na pakjesavond. De kinderen mogen dan een naam voor hem kiezen."
Milou vertelt: "De bedoeling is dat de kinderen hem elke keer op een andere plek in huis vinden als ze wakker worden in de ochtend. Mijn middelste zoon is altijd zo benieuwd waar de elf dit keer ligt." De elf staat erom bekend een beetje ondeugend te zijn. Veel gezinnen doen bijvoorbeeld toiletpapier om de elf heen of leggen snoepjes naast hem neer die hij heeft 'gejat'. Milou kiest ervoor om de elf vooral creatieve activiteiten te laten meenemen, zoals knutselspullen of een pakket om koekjes mee te bakken.
Op sociale media delen sommige ouders de reactie van hun kinderen als de elf iets 'stouts' heeft gedaan:
Je hebt niet alle cookies geaccepteerd. Om deze content te bekijken moet je deaanpassen.
De elf is dit jaar voor het eerst bij Anouk Stevens in Emmen geweest. "Ik zag de elf vorig jaar steeds vaker op sociale media verschijnen. Mijn zoontje is nu 3, dus ik vond het een mooi moment om ermee te beginnen. Elke ochtend wil hij snel naar beneden om te kijken waar de elf ligt."
Anouk haalde de elf op 30 november in huis. "Onze bedoeling is om een brief voor te lezen nadat onze zoon kerstcadeautjes onder de kerstboom heeft gevonden. Daarin staat dat de elf weg is en volgend jaar weer terugkomt. Ik geniet ervan, omdat ons zoontje ervan geniet. Het is leuk om op die manier creatief bezig te zijn."
Ook Action Nederland pakte dit jaar uit met Elf on the Shelf:
Je hebt niet alle cookies geaccepteerd. Om deze content te bekijken moet je deaanpassen.
Dat is echter niet de enige reden waarom de Emmenaar voor Elf on the Shelf kiest. "Voor ons verdwijnt de magie van Sinterklaas steeds meer. In mijn kindertijd had je overal pieten, poppen en andere versiering. Dat is er voor mijn gevoel steeds minder, omdat meer mensen afzien van Sinterklaas. De elf brengt dat stukje magie weer terug."
Elf is 'veilig' om te vieren
Consumentenpsycholoog Patrick Wessel herkent het gevoel dat Anouk schetst. Of je nu voor of tegen Sinterklaas bent, tegenwoordig hoort er een beetje onzekerheid bij. Niet iedereen viert het meer op dezelfde manier, waardoor mensen voorzichtiger worden. Tegelijkertijd willen we samen gezellig feestvieren, waardoor de elf als een 'veilige' manier voelt." Volgens Wessel is dat ook de reden waarom dit jaar zoveel kerstbomen zijn verkocht: we zoeken een 'veilige' verbindende factor.
Daarbij delen steeds meer Nederlanders, onder wie Milou en Anouk, de elf op sociale media, waardoor het bereik steeds groter wordt. "Onze wereld is nu groter. Vroeger hadden we een kleinere kring en als zij het niet deden, dan deden wij dat ook niet. Nu zien we het bij mensen met veel volgers, en daar spelen bedrijven weer op in, waardoor nog meer mensen het kunnen kopen."