Waarom is 3FM Serious Request succesvoller dan andere jaren? 'Unieke festivalbeleving'
Een tussenstand van 7,7 miljoen euro, drukte op het plein voor het Glazen Huis in Zwolle en vrolijke mensen die zwaaien bij de dranghekken. 3FM Serious Request lijkt in 2024 eindelijk weer een groot succes te zijn. Maar wat verklaart dit na moeizame jaren?
3FM komt dit jaar in actie voor kinderen met een metabole ziekte; een aandoening die te maken heeft met stofwisselingsprocessen in het lichaam.
Presentator Julien Kooij wijst het muzikale aspect aan als reden van het succes van de actie. "Bij 3FM draait alles om muziek, en dit jaar was dat meer dan ooit zichtbaar. Elke avond vulde het plein zich met de vetste artiesten, en ondanks de zware ziekte waar we samen tegen strijden, heeft heel Nederland kunnen meebeleven wat we daar neerzetten."
Kooij legt de nadruk op de festivalbeleving die dit jaar werd gecreëerd, middenin de stad. "Een plek waar mensen vroeger uren in de auto voor reden om een avond vol optredens te ervaren."
Artiesten uit verschillende genres
"We hebben dit jaar artiesten van verschillende genres, maar we hebben ook echte 3FM-artiesten uitgenodigd: Oscar and the Wolf, Roxy Decker, Franz Ferdinand, Rondé – dat zijn de artiesten die echt bij ons passen." Dit zorgde er volgens de presentator voor dat het evenement aantrekkelijk bleef voor een breed publiek.
Kooij benadrukt verder dat het evenement ook bijzondere momenten had, zoals ontroerende verhalen die het menselijke aspect van de actie in de schijnwerpers zetten. "We hadden themaweekenden zoals hardcore avonden, hiphop en ontroerende verhalen, zoals die van een vader die zijn kind verloren had aan een metabole ziekte en samen met de band Kane een nummer zong."
Verdwijnt de maatschappelijke impact?
Maar niet iedereen is even enthousiast over de richting die 3FM Serious Request dit jaar is ingeslagen. Mediawetenschapper Vincent Crone van de Universiteit Utrecht uit zijn zorgen over de afname van de maatschappelijke impact. "Er is nu misschien meer geld binnengehaald dan het jaar ervoor, maar als je kijkt naar de jaren dáárvoor, dan is het lang niet meer wat het toen was. De maatschappelijke impact van deze actie is marginaal geworden", zegt Crone.
Hij benadrukt dat Serious Request oorspronkelijk werd bedacht als een groot maatschappelijk evenement, maar dat de focus nu verschoven lijkt te zijn naar de festivalbeleving zelf. "Eerdere jaren stond de discussie over het goede doel centraal, dan werd er gepraat over het onderwerp. Dat maakte Serious Request los bij de mensen. Ik heb nu het idee dat het vooral leuk is voor de lokale bezoekers, maar de maatschappelijke impact is zo veel minder."
Hij twijfelt of het succes van dit jaar betekent dat Serious Request zijn vroegere maatschappelijke rol weer terug heeft. "De organisatie bedenkt natuurlijk ook een narratief dat het heel goed gaat met de editie van 3FM Serious Request van dit jaar. Het zegt denk ik meer over de acties van de voorgaande jaren, toen de opbrengst enorm was gezakt."