Jumbo: pollepel en ovenwant

Vakbond FNV klaagt over 'kerstpakket-inflatie': 'Mensen krijgen liever cash'

Door Editie NL··Aangepast:
© Jilmer PostmaVakbond FNV klaagt over 'kerstpakket-inflatie': 'Mensen krijgen liever cash'
RTL

Een pollepel bij de Jumbo, een thermosbeker uit eigen assortiment bij de Zeeman: de kerstpakketten van grote winkelketens worden steeds kariger, stelt de FNV. Volgens de vakbond is sprake van kerstpakketinflatie – vaak op plekken waar medewerkers rond het minimumloon verdienen.

FNV spreekt van kerstpakket-inflatie, waarbij zowel de waarde van het cadeau als de persoonlijke betekenis steeds verder afneemt. "Dit jaar ontving ik weer berichten van winkelmedewerkers die zich afvroegen: wat zit er nu weer in het kerstpakket? En elk jaar wordt het weer minder", zegt vakbondsbestuurder Linda Vermeulen. "Natuurlijk, je mag niet klagen. Een gegeven paard mag je niet in de bek kijken, maar het voelt alsof het paardje steeds kleiner wordt."

Volgens Vermeulen is het vooral in de winkelstraat, waar de lonen vaak lager liggen en mensen het minimumloon verdienen, dat de afname van de kerstpakketten sterk merkbaar is. "Deze mensen werken het hele jaar door keihard om de winkels draaiende te houden, en juist nu, in deze drukke tijd van het jaar, zou je als werkgever echt iets extra's kunnen doen om je waardering te tonen."

Kerstpakket gedumpt op Marktplaats: van McDonald's-tas tot karaokeset
Lees ook

Kerstpakket gedumpt op Marktplaats: van McDonald's-tas tot karaokeset

Wat ook opvalt, is dat veel grote bedrijven tegenwoordig cadeaubonnen geven – vaak voor hun eigen winkelketen. Zo kregen medewerkers van Albert Heijn, C&A en de HEMA een bon ter waarde van 25 euro. C&A voegde daar nog een fles wijn aan toe en de HEMA een koektrommel. "Met een bon geef je vaak meer uit dan het bedrag zelf, dus het bedrijf verdient er eigenlijk extra aan", zegt Vermeulen. "Vroeger was het persoonlijker: de eigenaar van de zaak kwam zelf langs met een envelop of een persoonlijke boodschap. Of je kreeg een pakket dat daadwerkelijk iets betekende."

Terug naar menselijke maat

Volgens Vermeulen zijn de pakketten tegenwoordig veel killer. "Zoals cadeaubonnen, of een pollepel en ovenwanten van de Jumbo. Het wordt tijd dat bedrijven weer echt waardering tonen voor hun medewerkers, over de hele linie. Het zou mooi zijn als we weer teruggaan naar die menselijke maat, waarin een kerstpakket echt iets meer is dan een bon die je eigenlijk liever niet had gehad."

Martijn Terbruggen, directeur van cadeaubonwisselsite Wissel.nl, merkt een flinke toename in drukte zodra de kerstpakketten worden uitgedeeld. "Mensen weten ons te vinden wanneer ze snel geld nodig hebben, en vaak verkopen ze hun cadeaubonnen aan ons of ruilen ze die voor een andere bon." Soms herkent Terbruggen bepaalde bonnen. Vorig jaar bijvoorbeeld kregen personeelsleden van Defensie een bon van buitensportwinkel Bever. "Die zie je dan ineens overal opduiken. Dan is het duidelijk: de kerstpakketten zijn weer uitgedeeld."

Liever cash 

Hoewel cadeaubonnen een populair kerstcadeau zijn van veel werknemers, krijgen ze volgens Terbruggen liever geld. "Niet iedereen krijgt luxe cadeaus, en met cash kun je eindelijk doen wat je echt nodig hebt. Of het nu gaat om tanken, het betalen van een rekening of iets anders: voor hen zijn wij de oplossing. Maar er zijn altijd mensen die hun bon gewoon in de hoek van een la wegleggen en er nooit meer naar omkijken."

Voor deze Nederlandse matrozen die in de haven van het Duitse Rostock werken zijn kerstpakketten traditie. Veel zeelui vieren namelijk geen kerst omdat ze op zee zitten.

Lees meer over
FNVKerstmisEditie NL Link in bio