Europees Parlement wil automobilisten 'Nederlandse manier' van uitstappen aanleren
Voorzichtig uit de auto stappen zodat fietsers niet tegen je openzwaaiende portier aan klappen: het klinkt logisch en jij doet dat waarschijnlijk allang. Maar het Europees Parlement dringt er bij de lidstaten op aan om beginnende automobilisten in álle EU-landen dit aan te leren.
Het Europees parlement praat over een aantal nieuwe richtlijnen voor beginnende bestuurders die het verkeer veiliger moeten maken. Dit moet het aantal verkeersdoden in de EU, nu meer dan 20.000 per jaar, terugdringen. Het aanleren van de zogenoemde 'Dutch reach' is dus één van die maatregelen.
Wat is de Dutch reach?
Waarom heet deze manier de 'Dutch reach'? Dat komt omdat wij in Nederland oprgoeien met fietsen. Zelfs bij onze manier van uitstappen houden we daar rekening mee. Of je het nu nog doet is de vraag, maar met rijles werd het je waarschijnlijk wel aangeleerd: uitstappen door met je 'verkeerde' arm het portier te openen.
Als je dat doet, word je namelijk gedwongen te keren in je stoel en vermijd je de situatie waarbij de deur openzwaait terwijl er een fietser naast je rijdt. Dat kan ernstige ongelukken veroorzaken.
In dit Amerikaanse filmpje uit 2017 wordt uitgelegd wat de Dutch reach inhoudt:
Je hebt niet alle cookies geaccepteerd. Om deze content te bekijken moet je deaanpassen.
De 'Dutch reach' kan dat voorkomen. Het aanleren van voorzichtig uitstappen is een van de nieuwe richtlijnen voor rijbewijzen waar Europarlementariërs gisteren over hebben gestemd (339 stemmen voor en 240 tegen). Dit betekent niet dat deze regels snel worden ingevoerd, maar het Europees Parlement heeft de intentie om ermee door te gaan. Het zijn nu nog maar ontwerpregels, waar het volgende Europarlement na de Europese verkiezingen in juni pas weer verder over praat.
Andere regels
Andere nieuwe regels die dan op tafel liggen, zijn dat bij rijexamens bestuurders worden voorbereid op rijden met sneeuw en gladheid, veilig gebruik van een mobiele telefoon tijdens het rijden, dode hoeken en rijhulpsystemen.
Ook zouden beginnende bestuurders een proeftijd van ten minste twee jaar moeten hebben waarin zij zich aan speciale regels moeten houden, zoals strengere alcohollimieten tijdens het rijden. Ook zouden ze strenger gestraft kunnen worden voor onveilig rijden.