Briljante zet of pest Jumbo vleeseters? 'Andere supermarkten zullen volgen'
Jumbo stopt met vleesaanbiedingen. Fanatieke vleeseters reageren verbolgen want zij vinden 'dat ze recht hebben op hun stukje vlees' en dat moet te betalen zijn. Deskundigen spreken juist over een dappere stap van de supermarkt. "Ik weet zeker dat andere supermarkten snel volgen."
Jumbo kondigde vandaag aan dat eind mei in alle filialen en online alle aanbiedingen van vers vlees verdwenen moeten zijn. Jumbo is de eerste Nederlandse supermarkt die deze stap neemt, te beginnen met vleesaanbiedingen - dus nog geen vis - want dat maakt volgens Jumbo de meeste impact.
Stoppen met vleespromoties
Het past volgens supermarktdeskundige Paul Moers in het beleid van de supermarkt om in 2030 klimaatneutraal te zijn. Volgend jaar al moet de verhouding tussen dierlijk en plantaardige eiwitten bij Jumbo 50/50 zijn, wat aansluit bij een advies van de Gezondheidsraad. "Dan moet je nu echt actie ondernemen", zegt Moers. "Anders ga je dat nooit redden."
Dat meldt ook Jumbo zelf: "Uit analyses is inzichtelijk geworden dat het realiseren van dit tussentijdse doel alleen gehaald kan worden door te stoppen met vleespromoties."
Foodtrendwatcher Anneke Ammerlaan denkt dat het niet alleen 'goede bedoelingen' zijn van Jumbo. "Ik verwacht dat bedrijfseconomische redenen ook meespelen. Jumbo heeft het heel lastig de laatste jaren. De supermarkt verliest marktaandeel en moet zijn best gaan doen, ze liepen achter."
Dat ze vleesaanbiedingen in de ban doen, zal veel mensen ook aanspreken, denkt ze. Het imago van vlees wordt volgens haar steeds minder positief. "Mensen zijn klaar met de kiloknallers. Als je het hele jaar door je vlees redelijk prijst, is dat dus een goede strategie."
Reacties van lezers RTL Nieuws
De reacties van lezers van deze website op het nieuws dat Jumbo stopt met het promoten van vlees, lopen uiteen. Foodtrendwatcher Ammerlaan zegt dat vlees voor veel discussie zorgt. "Kom niet aan mijn stukje vlees", vinden de vleesliefhebbers. Maar die zijn er volgens haar wel steeds minder. "70 procent van de Nederlanders eet al niet meer elke dag vlees."
Een selectie uit de reacties:
Mirella: "Dan ga ik naar een winkel die wel vlees in de aanbieding heeft want dat nepvlees hoef ik niet."
Albieltje:"Nou dan ga ik niet meer naar Jumbo. Ik laat mij geen voer voor slavreters opdringen!"
Paula: "Super Jumbo! Ik heb het nooit aantrekkelijk gevonden die dode dieren in een reclamefolder. En in de supermarkt loop ik niet eens langs die schappen."
Nathalie: "Hopelijk volgen er meer supermarkten! Heel goed!"
Niet iedereen kan dus waarderen dat vleesaanbiedingen verdwijnen. "Ik kan dat straks niet meer betalen", zeggen tegenstanders. Moers denkt niet dat vlees veel duurder gaat worden: "Jumbo stapt sowieso over naar een 'every day low price'-beleid. Dat betekent minder aanbiedingen en de prijzen stabiel laag houden." Dat geeft Jumbo zelf ook aan: "Vers vlees is zonder afwisseling van promoties en een reguliere prijs het hele jaar door betaalbaar voor klanten."
Volgens Moers worden Nederlanders voor de gek gehouden met aanbiedingen. "Die betalen we zelf omdat de andere prijzen hoger zijn. Alles wordt doorberekend aan de klant. De supermarkten doen het omdat Nederlanders verslaafd zijn aan aanbiedingen. Dat Jumbo nu stopt met vleesreclames is een dappere stap."
'Vleeseters hebben oogkleppen op'
Voor de mensen die zeggen dat ze 'recht hebben op hun stukje vlees' heeft Moers een duidelijke boodschap: "Zij hebben oogkleppen op. Het klimaat gaat naar de knoppen. Iedereen moet iets doen."
De deskundige zegt wel dat Jumbo deze stap goed moet uitleggen aan de klanten, om hen bewust te maken dat ook hun gedrag zal moeten veranderen. "En leg ze uit dat er miljoenen alternatieven zijn om de nodige eiwitten binnen te krijgen."
Jumbo geeft zelf aan 'continu in gesprek te zijn met klanten over alle onderwerpen'. De supermarkt verwacht wel dat er misschien minder vlees verkocht gaat worden. "Maar we voelen onze verantwoordelijkheid", zegt de woordvoerder.
Volgens supermarktexpert Moers zullen de andere grote supermarkten snel volgen. "Die zijn zich kapot geschrokken van dit nieuws. Ik weet zeker dat Albert Heijn en Lidl snel hetzelfde gaan doen, die zijn er ook bewust mee bezig."
De retaildeskundige heeft veel lof voor Wakker Dier, dat ook door Jumbo wordt genoemd als reden voor deze stap. De supermarkten worden volgens hem gek van de druk die de dierenrechtenorganisatie uitoefent, met spotjes waarin ze aan de schandpaal worden genageld of waarin juist wordt benoemd welke supers het goed doen. "Ik weet zeker dat Wakker Dier vandaag al bij de andere supermarkten aanklopt met de vraag wanneer ze het voorbeeld van Jumbo volgen."
Wakker Dier: 'Andere supers zullen volgen'
Volgens Moers zijn andere supermarkten druk bezig om 'hun beleid te bepalen'. RTL Nieuws benaderde een aantal grote ketens, waarvan er een paar antwoord hebben gegeven. Zo zegt de Dekamarkt: "Intern zijn we in gesprek over onze vleesaanbiedingen, maar we hebben hierover nog geen besluiten genomen."
Albert Heijn geeft aan als eerste (in 2021) dezelfde doelstellingen te hebben als Jumbo, maar deze op een andere manier wil halen. Zo probeert AH klanten 'meer te bewegen richting het plantaardige assortiment'. Daarnaast waren er volgens een woordvoerder afgelopen jaar 15 procent minder aanbiedingen op vlees.
Lidl zegt 'in vergelijking tot andere landelijke supermarkten al jaren de minste vleesaanbiedingen'. Deze supermarkt zegt het aantal aanbiedingen op dierlijke producten waaronder vlees steeds verder af te bouwen.
Wakker Dier, dat supermarkten met agressieve campagnes op de hielen zit, zegt tegen RTL Nieuws dat er meer supers zijn die overwegen om te stoppen met promotie van vleesproducten, 'maar niet als eerste durfden'. Een woordvoerder vindt dat Jumbo 'lef' toont door hiermee te beginnen.
Wakker Dier heeft alweer een nieuwe campagne voorbereid die morgen in de krant verschijnt. "Daarin spreken we de supers aan die nog niet onze doelstellingen onderschrijven, zoals Dekamarkt, Hoogvliet, Spar en Vomar."