BNR toont aan dat deepfake van Wilders makkelijk te verspreiden is op social media
In de aanloop naar de Europese verkiezingen beloofden techbedrijven maatregelen tegen deepfakes. In de praktijk kunnen nepvideo's van Nederlandse politici echter moeiteloos verspreid worden, blijkt uit onderzoek van BNR.
BNR meldt dat BVNL-leiderWybren van Haga deze week op zijn Instagram twee video's plaatste met deepfakes van Hugo de Jonge en Klaus Schwab. Volgens de radiozender is dit de eerste keer dat een Nederlandse politicus met AI-gegenereerde beelden inzet om stemmen te winnen.
Techbedrijven doen weinig tegen dit soort manipulatie, blijkt uit onderzoek van BNR. Om dit aan te tonen maakte BNR overtuigende deepfakes van Geert Wilders, Caroline van der Plas en Rob Jetten. In de nepvideo zegt de nep-Wilders 'dat hij bekeerd is tot de islam':
Meta en X accepteerden advertenties met de gefingeerde beelden, ondanks beloftes dat ze hiertegen zouden optreden. Tegen betaling van duizenden euro's zouden de advertenties aan miljoenen gebruikers worden getoond.
Alleen TikTok weigerde de video's te publiceren, omdat het 'verdacht gedrag' had gesignaleerd.
Narigheid
Meta en X hebben bij BNR niet gereageerd op vragen. De Nederlandse startup DuckDuckGoose kon volgens BNR vrij makkelijk herkennen dat de video's nep waren. "Meta en X zouden dit ook moeten kunnen", zegt de eigenaar van dat bedrijf tegen BNR. 'Ik zie hier narigheid uit ontstaan."