Nederlander past koopgedrag na ramp kledingfabriek nauwelijks aan

Door RTL Nieuws ··Aangepast:
© EPANederlander past koopgedrag na ramp kledingfabriek nauwelijks aan
Kledingfabrieken Bangladesh

De ramp in de kledingfabriek Rana Plaza in Bangladesh is vandaag een jaar geleden. Heeft het gevolgen gehad voor ons koopgedrag?

Uit een enquête van DVJ-Insights in opdracht van RTL Nieuws blijkt dat driekwart van de 553 ondervraagden zich sinds de ramp in Bangladesh zorgen maakt over de manier waarop onze kleding wordt gemaakt.

ZIE OOK: Woede tijdens herdenking Bangladesh: 'Hang ze op! hang ze op!

Bijna iedereen (91,1 procent) weet zich de instorting van de kledingfabriek nog te herinneren, waar meer dan 1000 mensen bij om het leven kwamen. Zij produceerden in de fabriek goedkope kleding, bestemd voor de westerse markt. 

Maar toch heeft dit voor de helft van de ondervraagden geen effect gehad op het koopgedrag: slechts twintig procent heeft het koopgedrag aangepast. 

De zuinige Nederlander is wél bereid extra te betalen als hun kleding dan op een veilige manier wordt gemaakt. 75 procent van de ondervraagden zegt dit geen probleem te vinden. 

ZIE OOK: Op zoek naar een 'eerlijk' T-shirt? Vijf vragen én antwoorden.