'Alcomobilist' is niet te stoppen, behalve als hij vrijwillig een alcoholslot neemt
Een kleine groep hardnekkige overtreders is verantwoordelijk voor het grootste deel van de zware verkeersongelukken waarbij drank in het spel is. Het gaat om mensen met een 'wat minder sociale instelling' bij wie de bestaande maatregelen niet helpen. "De politie is de hoek om en men rijdt vrolijk verder."
De hardleerse 'alcomobilist' is relatief vaak man én alleenstaand, blijkt uit het vandaag verschenen rapport 'Zware alcoholovertreders in het verkeer'. "Verder zijn ze vaak rond de 40 jaar oud", schrijft de Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid (SWOV). "Recidivisten en zware overtreders hebben minder vaak een hoge opleiding, een vaste baan, een goed inkomen en een vaste relatie dan de gemiddelde inwoner."
Gevaar niet goed inschatten
Het is een groep die in Nederland jaarlijks dus tientallen verkeersdoden veroorzaakt. En over het algemeen, zegt SWOV-directeur Peter van der Knaap tegen RTL Nieuws, gaat het om mensen die 'een wat minder sociale instelling hebben'. Ze schatten de gevaren van rijden met een slok op niet goed in. "Dat is jammer, want de risico's nemen exponentieel toe: als je vier keer te veel alcohol op hebt, heb je een twintig keer zo hoog risico op een ernstig ongeval."
De combinatie alcohol en verkeer is 'maatschappelijk niet erg geaccepteerd', zegt Van der Knaap. "Maar dit is een groep mensen die zich daar minder van aantrekt."
Auto is moordwapen
Het rapport van de SWOV bevestigt de 'trieste vermoedens' van de Vereniging van Verkeersslachtoffers, zegt voorzitter Hans van Maanen: een kleine groep mensen is verantwoordelijk voor heel veel leed. "Voor ons is dit het intrappen van een open deur. Je hebt alleen maar een sleutel nodig voor het starten van een moordwapen."
Vorig jaar reed een drankrijder een baby dood in Lutten.
Van Maanen pleit voor het opnieuw invoeren van het alcoholslot, de maatregel die vorig jaar door de Hoge Raad werd afgekeurd omdat die onvoldoende rekening hield met de gevolgen voor de individuele automobilist. "De techniek is er. Waarom gebruiken we die niet? Nu is de politie de hoek om en rijdt men vrolijk verder."
Hardleerse bestuurders
Net als de SWOV dringt hij aan op het aanpakken van hardleerse bestuurders. Van der Knaap (SWOV): "We moeten ze meer helpen om van hun probleem af te komen." De SWOV pleit onder meer voor een benadering zoals die nu wordt gebruikt in Finland. Daar kunnen alcoholverslaafde automobilisten een alcoholslot krijgen opgelegd om medische redenen, niet als strafmaatregel.
Het idee erachter is dat een alcoholverslaafde in nuchtere toestand geen groter risico heeft op een verkeersongeluk. "Alcoholverslaafden in Finland mogen dus een auto besturen, mits door een alcoholslot gegarandeerd wordt dat ze nuchter aan het verkeer deelnemen."
Die aanpak blijkt te werken. Van de alcoholovertreders gaat 6 procent in Finland opnieuw de fout in tijdens én na de periode met alcoholslot. Bij de overtreders zonder alcoholslot is die groep vijf keer zo groot (30 procent).
Regeringspartijen: alcoholslot moet terug
Minister Van der Steur (Veiligheid en Justitie) liet afgelopen februari weten dat het alcoholslot niet meer zou worden ingezet, maar de regeringspartijen VVD en PvdA hebben intussen laten weten dat het wat hen betreft weer moet worden ingevoerd. Ze willen het nu in het strafrecht laten opnemen. Daar gaan ze morgen in de Tweede Kamer voor pleiten.
Meer op rtlnieuws.nl:
Straffen helpt niet: zware drinkers niet van de weg te krijgen