Wonderkind Laurent zielig? 'Kon mijn dochtertje (10) ook maar naar de universiteit'
De hoogbegaafde Laurent heeft op 8-jarige leeftijd zijn gymnasiumdiploma op zak. 'Hartstikke zielig' of 'Hij vindt nooit aansluiting met leeftijdsgenootjes', waren veelgehoorde reacties onder artikelen die over hem werden geschreven. Zijn deze zorgen terecht? Allesbehalve vindt onderzoekster Willy de Heer. "Hoogbegaafde kinderen zijn niet zielig."
Zeven jaar lang deed Willy de Heer onderzoek naar hoogbegaafdheid onder kinderen. Uit haar onderzoek bleek dat er in het onderwijs veel te weinig kennis is over deze 'zeer makkelijk lerende kinderen'. Dat heeft de moeder van Allegra (10) aan den lijve ondervonden. Haar dochtertje zit nu noodgedwongen thuis, omdat ze op school niet weten wat ze met haar aan moeten.
Lees ook: Wonderkind Laurent (8) slaagt voor gymnasium: 'De nieuwe Einstein'
Snel praten
"Ik merkte het al toen Allegra nog een baby was. Ze kon heel snel lopen en praten", vertelt Allegra's moeder. "Ze is nu tweetalig opgevoed en spreekt vloeiend Italiaans en Nederlands. Ik betrap haar nagenoeg nooit op een verkeerd woord."
Toch ging het op school minder goed met Allegra. "Leraren vinden dat ze geen aansluiting vond met klasgenoten bijvoorbeeld. Dat klopt ook, omdat ze eigenlijk veel beter aansluit bij leerlingen die drie jaar ouder zijn. Ze wordt gewoon niet begrepen." Het zorgde er uiteindelijk voor dat Allegra vaak van school wisselde en nu thuis zit. Haar moeder zit met de handen in het haar. "Ik zou willen dat ze naar dezelfde school als dat jongetje Laurent kon."
Anders behandelen
Dat Allegra niet goed haar draai kan vinden op school, is goed te verklaren, weet De Heer. "Je moet hoogbegaafde leerlingen eigenlijk vergelijken met zeer moeilijk lerende kinderen. Beide groepen lopen tegen dezelfde problemen aan. De omgeving verwacht dingen van ze, waar ze niet aan kunnen voldoen. Het grote verschil is dat voor zeer moeilijk lerende kinderen meer is geregeld dan voor hoogbegaafde kinderen."
Ook hoogbegaafde leerlingen zouden meer aandacht moeten krijgen op school, vindt ze. "Je moet aan hun leerbehoefte tegemoetkomen. Dus blijf ze uitdagen en prikkelen. Anders gaan ze zich aanpassen aan een omgeving die hen niet begrijpt. Dan gaan ze bijvoorbeeld expres onderpresteren, om er maar bij te horen. Dat kan leiden tot eenzaamheid of depressieve gevoelens."
Niet zielig
Versneld leren is volgens De Heer dus niet zielig voor hoogbegaafde leerlingen. "Het is pas slecht voor het kind als je niets doet met de hoogbegaafdheid."
Wel is er een groot verschil tussen een aantal klassen overslaan en een heel gymnasium afronden in anderhalf jaar. "We adviseren vaak om niet meer dan twee keer te versnellen. Dus twee klassen overslaan. Dan zitten de kinderen het beste in hun vel. Ze hebben dan aan de ene kant genoeg om te leren en aan de andere kant sociaal nog wel aansluiting, omdat het leeftijdsverschil van klasgenoten niet te groot wordt."
Universiteit
De moeder van Allegra zoekt verder naar de juiste vorm van onderwijs voor haar dochter. "Ze weet zelf ook al precies wat ze wil. Ze wil paardenchirurg worden en zoekt daar van alles over op op Google." Het liefst zou ze voor haar dochter willen wat Laurent ook kreeg: een aangepaste vorm van onderwijs. "Ik heb zelfs al universiteiten aangeschreven of ze mag meelopen met veeartsen, maar dat is geen optie."
Pushen doet Allegra's moeder niet. "Het gaat er niet om dat ze zo snel mogelijk de universiteit haalt, maar dat ze gelukkig is en dat ze doet wat ze zelf wil. Als ze morgen zegt dat ze kapster wil worden is dat ook helemaal prima."
Toen hij zes was, ging Laurent naar het VWO
Inmiddels heeft hij zijn gymnasium afgerond, maar hij was nog maar zes toen Laurent Simons aan de middelbare school begon.
Meer op rtlnieuws.nl: