Burenruzies vaker gesust door bemiddelaar: 'Groet elkaar eens!'
Geluidsoverlast, woekerende planten, lawaaierige dieren of kinderen: steeds meer mensen schakelen professionele hulp in om burenruzies op te lossen. Bemiddelaars merken dat er minder wordt gecommuniceerd en dat irritaties steeds vaker uitgroeien tot grote ruzies. Onnodig, zeggen buurtbemiddelaars.
In 2017 steeg volgens het Centrum voor Criminaliteitespreventie en Veiligheid (CCV) het aantal meldingen van buurtconflicten an 13.000 naar 15.000. De toename zou volgens Benthe Londen, buurtbemiddelaar en directeur van Beter Buren, verschillende redenen kunnen hebben. "Buurtbemiddelaars worden bekender. Steeds meer instanties verwijzen naar ons", vertelt Londen. "Aan de andere kant zien we dat mensen elkaar minder goed kennen en dat ze een wat korter lontje hebben."
Geluidsoverlast en communicatie
Geluidsoverlast en tuinoverlast zijn veruit de grootste irritaties tussen buren, vertelt Londen. Die twee factoren zijn ook de meest voorkomende irritaties bij buurtbemiddelingsbureau Sterker, waar Ingrid Peters coördinator is. "Geluidsoverlast staat echt veruit op nummer een", vertelt Peters. Vooral in de grote steden, waar de huizen dichter op elkaar staan en buren elkaar vaak minder goed kennen, is geluid een knelpunt.
"Maar eigenlijk komt de echte ruzie pas door het gebrek aan communiceren", gaat Peters verder. "Soms zijn buren slecht met elkaar begonnen, hebben ze zich nooit voorgesteld of is er iets voorgevallen", zegt ze. Londen: "Je ziet ook vaak dat mensen van alles voor elkaar invullen. Bijvoorbeeld: 'O, dat is die boze enge buurman', en als ze dan kennismaken, dan valt het allemaal wel mee en is veel al opgelost."
Het kan ook voorkomen dat er te laat actie wordt ondernomen. "Ze kunnen zich weken of maanden drukgemaakt hebben en zijn dan helemaal opgepompt van woede. Als ze er uiteindelijk wat van zeggen wordt het meteen schreeuwen", zegt Londen.
Bemiddelaar blijft neutraal
Volgens de CCV lost een buurtbemiddelaar een burenruzie in zeven op de tien gevallen naar tevredenheid op. Als beide buren mee willen doen regelt de bemiddelaar een gesprek op een neutrale plek. "Meestal is het heel spannend voor iedereen", zegt Londen. "Vaak blijkt dat de veroorzakers geen idee hebben van de overlast die ze geven."
"Als buurtbemiddelaar ben je neutraal en onpartijdig", vertelt Peters. "Wij zeggen nooit wat er moet gebeuren en brengen ook geen boodschap van de ene buur naar de andere over." Er vinden ongeveer drie gesprekken plaats, maar een oplossing moeten de buren altijd zelf verzinnen. "Soms is het makkelijk op te lossen, bijvoorbeeld door telefoonnummers uit te wisselen. Op die manier kan de ene buur de andere vertellen wanneer hij of zij nachtdienst heeft zodat de daar rekening mee kan worden gehouden", aldus Londen.
Hoe voorkom je dat een irritatie uitloopt op een burenruzie?
- Investeer in een goede burenrelatie. "Je hoeft geen vrienden te zijn, maar groet elkaar", zegt Peters. "Vraag elkaar waar je last van hebt en houd de communicatie open."
- Kies een goed moment om je irritatie aan te kaarten. "Bel niet aan op een moment dat je irritatie heel erg hoog zit", vertelt Peters. "Kies een rustig moment uit om een gesprek aan te gaan."
- Hoe sneller je erbij bent: hoe groter het resultaat.
- Probeer irritaties te voorkomen. Communiceer bijvoorbeeld voordat je een feestje geeft.
- Iedere regio heeft buurtbemiddelaars die meestal gratis zijn. Schakel een bemiddelaar in bij een beginnend conflict, wacht niet te lang.