Trein en bus

Vervoersdiensten in Nederland duurste van EU

Door Wouter van Dijke··Aangepast:
© ANP / Robert VosVervoersdiensten in Nederland duurste van EU
RTL

Stap je vandaag weer in de trein of bus naar je werk? Volgens het Europese cijferbureau Eurostat zijn vervoersdiensten in Nederland de duurste van de hele EU. Wat krijgen we terug voor die dure kaartjes?

Vervoersdiensten zijn in Nederland 35 procent duurder dan gemiddeld in de Europese Unie, blijkt uit de cijfers van Eurostat. Naast het OV vallen ook taxi’s en vliegtickets onder deze categorie. In bijvoorbeeld België is het OV een stuk goedkoper. In Luxemburg wordt het OV binnenkort zelfs helemaal gratis.

Je hebt niet alle cookies geaccepteerd. Om deze content te bekijken moet je deaanpassen.

Subsidie

Volgens Bert van Wee, hoogleraar Transportbeleid aan de TU Delft, komen de prijsverschillen tussen landen vooral door de mate waarin het openbaar vervoer gesubsidieerd wordt door de overheid. Van Wee: "In België willen ze het openbaar vervoer stimuleren, bijvoorbeeld ook door ervoor te zorgen dat iedereen een bushalte binnen een paar honderd meter heeft. Maar dat kost ook behoorlijk veel geld."

In België kost een trajectabonnement van Antwerpen naar Gent bijvoorbeeld 174 euro per maand. Een trajectkaart van Amsterdam naar Den Haag, een vergelijkbare afstand, kost 371 euro per maand.

Zoveel duurder wordt jouw treinkaartje in 2019
Lees ook

Zoveel duurder wordt jouw treinkaartje in 2019

Overvolle treinen

Helpt het ook om het OV goedkoper te maken? Van Wee: "Zodra je het OV goedkoper maakt, merk je dat het ook meer gebruikt wordt. Maar het zorgt er niet meteen voor dat mensen vaker de auto laten staan. Vooral de mensen die toch al met het OV reizen gaan dat vaker doen."

Gratis OV, zoals in Luxemburg, zou volgens Van Wee dan ook geen oplossing zijn voor files. "Dat moeten we zeker niet doen. Het zou waarschijnlijk zelfs averechts werken. Treinen zijn op sommige trajecten nu al enorm druk, die zouden dan al helemaal overvol raken. Dan zorg je er juist voor dat mensen eerder de auto pakken."

In de herfst en winter is het altijd druk in het verkeer. We leggen uit hoe dat kan.

Behoorlijk goed

Bovendien, stelt Van Wee, als je het OV goedkoper maakt, moet dat uiteindelijk door de overheid betaald worden, en dus doorberekend worden in de belasting. "In de praktijk zijn het vooral mensen met een hoger inkomen die veel met de trein reizen, omdat ze in een andere stad werken. Uiteindelijk betaalt iedereen dan mee zodat die mensen goedkoper kunnen reizen."

In Nederland krijgen we ook waar voor ons geld, vindt Van Wee. "De kwaliteit van het Nederlandse OV is beter dan in veel andere landen. De NS scoort altijd behoorlijk goed in internationale vergelijkingen."

Lees meer over
Openbaar vervoerFiles