Overstappen naar onderwijs

Scholen zitten ondanks lerarentekort nauwelijks op zijinstromer te wachten

Door RTL Nieuws··Aangepast:
© RTL NieuwsScholen zitten ondanks lerarentekort nauwelijks op zijinstromer te wachten
RTL

Wil je wat anders? In het onderwijs is altijd behoefte aan nieuwe leraren. Dat is in elk geval wat er wordt gedacht. Het basisonderwijs komt zo'n 2000 fulltime-leraren tekort, en naar verwachting loopt dat aantal alleen maar op. Toch staat het onderwijs niet te springen om zijinstromers.

Volgens onderzoek van Motivaction zou 40 procent van de werkenden het best leuk vinden om te switchen naar het onderwijs. Probleem opgelost, zou je denken: dat zou gaan om honderdduizenden mensen.

Veel tijd

Maar veel vacatures voor het basisonderwijs staan niet open voor zijinstromers. Het kost scholen veel tijd om hen te begeleiden, en die tijd is er door het lerarentekort juist niet. Daarnaast hebben veel scholen negatieve ervaringen met zijinstromers die gedesillusioneerd afhaakten.

In verschillende steden zijn nu initiatieven ontstaan om scholen en zijinstromers aan elkaar te koppelen. Zo is er in Amsterdam Het Schoolbureau, dat onder meer een crash course van elf dagen op een basisschool geeft, zodat potentiële nieuwe leraren zien hoe het werk op een basisschool eruitziet.

Filmindustrie

Ruud van der Heyde (52) stroomde anderhalf jaar geleden in via Het Schoolbureau. "Ik werkte in de filmindustrie. Daar was ik bezig met geld, contracten. Heel anders dan wat ik nu doe. Een jaar of 10 geleden dacht ik er al over na om het onderwijs in te gaan, maar dat was te ingewikkeld. Ik had dan eerst een baan moeten vinden bij een school, en daarna twee jaar de verkorte pabo moeten doen. Maar hoe doe je dat als je een gezin en een huis hebt? Aanbellen en vragen of ik zonder diploma ergens les mocht gaan geven, voelde als een te grote stap. Het tekort in het onderwijs was toen ook nog niet zo groot als nu."

"Maar toen ik me 1,5 á 2 jaar geleden opnieuw ging oriënteren, kwam ik uit bij Het Schoolbureau. Hun crash course gaf mij een duidelijk beeld van wat lesgeven op de basisschool echt inhoudt. Ook kon ik ervaren of ik het in me had om les te geven en of ik er plezier aan zou hebben. Het Schoolbureau adviseerde schoolbesturen vervolgens over welke kandidaten geschikt zouden zijn. Daarna deed ik een soort stagetraject van drie maanden, met behoud van de WW-uitkering die ik toen kreeg. En in september 2017 begon ik op school."

Werkdruk

Ruud werkt nu drie dagen per week, en gaat elke week 1,5 dag naar de pabo. Daarnaast is hij nog één dag kwijt met zelfstudie. "Het is een hele klus. En de werkdruk is ook nog eens hoog in het onderwijs. Maar ik had het 10 jaar geleden al moeten doen. Ik beleef er zo veel plezier aan. En ik denk dat je beter met een hoge werkdruk kunt omgaan als je werkervaring hebt. Dan leer je dat niet alles op hetzelfde moment kan, en dat dat ook niet hoeft. Dat is belangrijk in dit vak."

En tegelijkertijd zijn zijinstromers van toegevoegde waarde voor de scholen, denkt hij. "Ik heb meer levenservaring dan iemand die net begint met werken. Ik weet hoe ik moet omgaan met een grote groep, durf leiding te nemen, weet wie ik ben als mens. Ik sta echt als mezelf voor de klas, daar reageren kinderen beter op dan als je jezelf voordoet als iemand die je niet bent. Dat zijn dingen die je gedurende je werkende leven leert."

Gemotiveerd

Hij moet nog veel leren, daarvan is hij zich bewust. En dat legt extra druk op de school en zijn collega's. "Het kost hen veel energie, en ze hebben het al zo druk. Ik snap dat ze daardoor terughoudend zijn, maar tegelijkertijd is er niets zo leuk als je kennis delen met iemand. En zijinstromers zijn aangepaster, volwassener, leergierig. Ze zijn echt gemotiveerd, anders zouden ze niet aan een nieuwe opleiding zijn begonnen. Het is heel leuk om je kennis met zo iemand te delen. Dat hoor ik ook van medestudenten: de eerste paar dagen is er nog wat verzet, maar die terughoudendheid bij scholen en collega's is vaak binnen een paar dagen verdwenen."

"Ik heb wel eens gedacht: je bent in de 50, ga je nu echt nog een nieuw vak leren? Natuurlijk zijn er dagen waarop het moeilijk is. Dan lukt niets en merk ik hoeveel ik nog niet weet. Maar er zijn ook dagen waarop ik voel dat de klas een stapje zet. Dat ze een breuk begrijpen, of iets sociaals leren. Dat vind ik magisch. En als ik de plank raak sla en merk dat ik zelf ook weer iets nieuws heb geleerd, dan fiets ik met zo'n goed gevoel naar huis."

Ben jij zijinstromer in het onderwijs en wil je ons vertellen hoe dat bevalt? Mail ons dan via oproep@rtl.nl.

Lees meer over
OnderwijsWerkgelegenheidLerarentekort