Campagne moet mensen helpen omgaan met reizigers met dementie
Het inchecken met een ov-chipkaart in de bus of de trein, het vinden van het juiste perron of je coupé vinden na een toiletbezoek. Zo maar drie voorbeelden waar reizigers met dementie een hoop moeite mee hebben als ze met het openbaar vervoer reizen. Daarom komt er nu een campagne om mensen hierop te wijzen.
Medewerkers en reizigers in het openbaar vervoer krijgen de komende jaren steeds vaker te maken met reizigers met dementie. Vanwege de vergrijzing stijgt het aantal mensen met dementie namelijk van 280.000 nu naar bijna een half miljoen in 2040.
Daarom is er nu een campagne gestart met steun van de overheid en verschillende vervoerders.
'Zo lang mogelijk toegankelijk'
"Het ov moet zo lang mogelijk toegankelijk blijven voor mensen met dementie en hun naasten", zegt minister Hugo de Jonge van Volksgezondheid. "Het is belangrijk dat mensen zo lang mogelijk met de maatschappij mee kunnen doen en daar is vervoer een belangrijk onderdeel van."
Startschot campagne
In de stationshal van Utrecht Centraal gaf De Jonge daarom vanochtend het startschot voor de bewustwordingscampagne 'Goed omgaan met dementie in het openbaar vervoer'. Het is een gezamenlijk initiatief van Samen dementievriendelijk, de NS en Connexxion.
Voor alle ov-medewerkers is een online trainingsprogramma ontwikkeld. Ze leren onder andere hoe je reizigers met dementie kunt helpen in veelvoorkomende ov-situaties.
Hulp van reizigers
"We komen steeds vaker mensen met dementie tegen in de trein", zegt hoofdconducteur Carola Nummerdor van de NS tegen RTL Nieuws. "Laatst had ik een mevrouw in de trein die verward om zich heen keek. Ik maakte een praatje met haar en kwam erachter dat ze bij het overstappen in de verkeerde trein was gaan zitten. We kwamen bij het eerstvolgende station aan en ik liep met haar mee naar het juiste perron."
"Om zowel mijn eigen trein op tijd te laten vertrekken als deze mevrouw te helpen, sprak ik een mevrouw aan die op hetzelfde perron stond te wachten. Zij moest gelukkig dezelfde kant op en was bereid om samen te reizen. Zo kwam de mevrouw met dementie op het juiste spoor aan en kon mijn trein op tijd vertrekken."
Nummerdor wil hiermee zeggen dat het volgens haar belangrijk is dat niet alleen de NS iets doet, maar ook dat medereizigers helpen.