Tientallen mensen opgelicht door telefoontjes uit Afrikaanse landen
Het leek de afgelopen jaren rustig rondom de zogenoemde 'Wangiri-fraude', maar afgelopen weken zijn weer tientallen mensen het slachtoffer geworden van deze vernuftige oplichtingstruc. Slachtoffers worden gebeld, waarna het de bedoeling is dat ze terugbellen, met alle gevolgen van dien.
Bij de fraudehelpdesk hebben zich al honderden mensen gemeld die aangaven te zijn gebeld door nummers uit Noord- en West-Afrika. Tientallen mensen belden ook terug en maakten daardoor kosten. Volgens Tanya Wijngaarde van de Fraudehelpdesk zijn er voorbeelden van slachtoffers die voor honderden euro’s werden opgelicht.
Rekening loopt snel op
Wangiri betekent in het Japans iets als: één rinkel. En dat is precies wat er gebeurt. De fraudeurs bellen een hele lijst met nummers en laten de telefoon één keer overgaan.
"Fraudeurs hopen dat je uit nieuwsgierigheid terugbelt, wat erg duur is", zegt Wijngaarde. "Je denkt namelijk dat je geen gehoor krijgt, maar ondertussen heb je al verbinding en wordt er een bandje afgespeeld. De oplichters hebben dure servicenummers in gebruik, dus de rekening loopt al snel flink op. Dat geld komt bij de fraudeurs terecht."
Bij verschillende telecomproviders was de afgelopen paar weken ook al een piek te zien van inkomende gesprekken uit Noord- en West-Afrika. "Als we dat zien dan blokkeren wij de nummers gelijk", zeggen woordvoerders van T-Mobile en KPN.
De Fraudehelpdesk en de providers adviseren om de telefoon niet op te nemen als je het nummer niet kent en zeker niet om terug te bellen, zo voorkom je torenhoge rekeningen.
Je hebt niet alle cookies geaccepteerd. Om deze content te bekijken moet je deaanpassen.
Je hebt niet alle cookies geaccepteerd. Om deze content te bekijken moet je deaanpassen.